Wydarzenia
Kalendarz
Filtruj wedle daty
Kategorie wydarzeń
Wyszykiwanie wydarzeń blisko ciebie
Minione wydarzenia
Lip
06
Marian Bogusz/ 1920-1980 wystawa w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 6th Lip, 2021 10:00 - 29th Lip, 2021 10:00 - UTC
Marian Bogusz/ 1920- 1980
Wystawa czynna 25.06 – 29.07.2021
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wstęp wolny
Od 25 czerwca w Galerii Miejskiej we Wrocławiu, prezentowane są malarstwo, rysunki, obiekty i proj...
Marian Bogusz/ 1920- 1980
Wystawa czynna 25.06 – 29.07.2021
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wstęp wolny
Od 25 czerwca w Galerii Miejskiej we Wrocławiu, prezentowane są malarstwo, rysunki, obiekty i projekty scenograficzne Mariana Bogusza, jednego z najważniejszych polskich artystów i animatorów życia kulturalnego drugiej połowy XX wieku. Ekspozycja gromadzi dzieła będące dokumentacją zróżnicowanego, ponad 30-letniego dorobku twórczego malarza. Wystawa jest pierwszą tak dużą prezentacją Mariana Bogusza we Wrocławiu.
Kuratorem wystawy jest Mirosław Jasiński.
Ekspozycja będzie czynna dla zwiedzających do 29 lipca 2021.
Partnerami wystawy Marian Bogusz/ 1920-1980 są Muzeum Regionalnego w Pleszewie oraz Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy.
Wystawa czynna 25.06 – 29.07.2021
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wstęp wolny
Od 25 czerwca w Galerii Miejskiej we Wrocławiu, prezentowane są malarstwo, rysunki, obiekty i projekty scenograficzne Mariana Bogusza, jednego z najważniejszych polskich artystów i animatorów życia kulturalnego drugiej połowy XX wieku. Ekspozycja gromadzi dzieła będące dokumentacją zróżnicowanego, ponad 30-letniego dorobku twórczego malarza. Wystawa jest pierwszą tak dużą prezentacją Mariana Bogusza we Wrocławiu.
Kuratorem wystawy jest Mirosław Jasiński.
Ekspozycja będzie czynna dla zwiedzających do 29 lipca 2021.
Partnerami wystawy Marian Bogusz/ 1920-1980 są Muzeum Regionalnego w Pleszewie oraz Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy.
- Galeria Miejska we Wrocławiu
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lip
05
Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie – Sprzeczne przyszłości
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 5th Lip, 2021 12:00 - 31st Lip, 2021 12:30 - UTC
Sprzeczne przyszłości to hasło-teza, które zachęca do refleksji nad aktualnym stanem rzeczywistości. Przyszłość czyli sztandarowy termin artystów Wielkiej Awangardy będący dla nich przede wszystkim sy...
Sprzeczne przyszłości to hasło-teza, które zachęca do refleksji nad aktualnym stanem rzeczywistości. Przyszłość czyli sztandarowy termin artystów Wielkiej Awangardy będący dla nich przede wszystkim synonimem optymizmu i nadziei na lepsze jutro, w ostatnich latach stał się określeniem, które ewokuje niepokój, a czasem wręcz lęk przed tym, co ma nastąpić. Szalejąca od roku pandemia koronawirusa jest nie tylko największą katastrofą naturalną, która w ten czy inny sposób dotknęła wszystkich mieszkańców globu, ale także katalizatorem „niezałatwionych spraw” w obszarze życia społecznego czy politycznego, relacji międzyludzkich i globalnych zagadnień klimatycznych. Jednocześnie coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z nierówności i odmienności warunków życia w różnych częściach świata, a także sprzeczności interesów poszczególnych grup, z których każda walczy przede wszystkim o własną przyszłość.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lip
05
ZAUWAŻONE. 3 ARTYSTÓW, 3 TECHNIKI, 3 SPOJRZENIA
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 5th Lip, 2021 12:00 - 1st Sie, 2021 12:30 - UTC
Wojciech Plewiński – fotografia
Katarzyna Wierzbowska-Slaska – malarstwo
Maciej Plewiński – grafika – heliograwiury
Katarzyna Wierzbowska-Slaska – malarstwo
Maciej Plewiński – grafika – heliograwiury
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lip
05
TRZY SONETY, Krym 2013 – wystawa fotografii Ryszarda Kaczmarskiego
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 5th Lip, 2021 12:00 - 30th Sie, 2021 12:15 - UTC
Pomysł podróży na Krym szlakiem Adama Mickiewicza zrodził się 2012 roku w Chełmie, po spotkaniu z Romanem Kravchenko. Zrealizowany został rok później, gdy Ryszard Karczmarski gościł u swojego ukraińsk...
Pomysł podróży na Krym szlakiem Adama Mickiewicza zrodził się 2012 roku w Chełmie, po spotkaniu z Romanem Kravchenko. Zrealizowany został rok później, gdy Ryszard Karczmarski gościł u swojego ukraińskiego kolegi w Bakczysaraju. Wspólnie wyruszyli w podróż zainspirowani najwybitniejszym dziełem polskiej liryki – „Sonetami krymskimi”.
Ta niecodzienna wyprawa miała służyć odnalezieniu miejsc, motywów i wzruszeń, które okazały się ważne dla przyszłego romantycznego wieszcza. Szlakiem mistrza Adama podróżowało już wielu. Do ich grona należał choćby badacz literatury Wacław Kubacki, autor książki „Z Mickiewiczem na Krymie”. Wśród wielu jego ciekawych opowieści na szczególną uwagę zasługuje relacja z poszukiwań burzanu, którego połacie porastały wielkie przestrzenie. Nikt z miejscowych nie potrafił pokazać tej tajemniczej rośliny, poza najstarszą kołchoźnicą, wywiezioną przez Kubackiego wojskowym samochodem w step. Wyprawy na Wschód organizowano po to, by na własnej skórze odczuć egzotykę orientu. Dla romantyków podróż bywała celem samym w sobie. Podróżowanie w sensie przestrzennym było tylko pretekstem do wyprawy w głąb siebie, co miało także walor metafizyczny. Przekonanie o jedności wszechrzeczy prowadziło twórców tamtej epoki do wiary w to, że obcowanie z naturą pozwala poznać nie tylko samego siebie, ale także samego Stwórcę.
Sonet jest najbardziej wyrafinowanym gatunkiem lirycznym, który istnieje w dwóch odmianach: włoskiej i francuskiej. Składa się z dwóch strof opisowych i dwóch strof refleksyjnych. To oczywiście tylko niektóre cechy tej formy poetyckiej. Od czasów Petrarki sięgali po nią tylko najwybitniejsi poeci.
Ryszard Karczmarski wyruszył w podróż wyposażony w tom „Sonetów krymskich” oraz kamerę otworkową, magiczne drewniane pudełko z maleńkim otworem zamiast obiektywu. Camera obscura skutecznie redukuje ilość informacji, płynnie rozmywa kontury i barwy, a powstałe obrazy toną w kolorowej poświacie. Trafnie wybrane narzędzie pozwoliło doskonale oddać charakter tej niezwykłej podróży. Krym na fotografiach Ryszarda jest egzotyczny i baśniowy. Fotograf z uwagą szukał miejsc i nastrojów, które urzekły polskiego poetę. Jego opowieść o tej krainie, jak dramaty z tamtej epoki, jest jednak niedokończona. Z powodu aneksji Krymu kolejne planowane plenery już się nie odbyły. Zachwyt estety brutalnie przerwano w pół słowa…
Dariusz Kostecki
Ta niecodzienna wyprawa miała służyć odnalezieniu miejsc, motywów i wzruszeń, które okazały się ważne dla przyszłego romantycznego wieszcza. Szlakiem mistrza Adama podróżowało już wielu. Do ich grona należał choćby badacz literatury Wacław Kubacki, autor książki „Z Mickiewiczem na Krymie”. Wśród wielu jego ciekawych opowieści na szczególną uwagę zasługuje relacja z poszukiwań burzanu, którego połacie porastały wielkie przestrzenie. Nikt z miejscowych nie potrafił pokazać tej tajemniczej rośliny, poza najstarszą kołchoźnicą, wywiezioną przez Kubackiego wojskowym samochodem w step. Wyprawy na Wschód organizowano po to, by na własnej skórze odczuć egzotykę orientu. Dla romantyków podróż bywała celem samym w sobie. Podróżowanie w sensie przestrzennym było tylko pretekstem do wyprawy w głąb siebie, co miało także walor metafizyczny. Przekonanie o jedności wszechrzeczy prowadziło twórców tamtej epoki do wiary w to, że obcowanie z naturą pozwala poznać nie tylko samego siebie, ale także samego Stwórcę.
Sonet jest najbardziej wyrafinowanym gatunkiem lirycznym, który istnieje w dwóch odmianach: włoskiej i francuskiej. Składa się z dwóch strof opisowych i dwóch strof refleksyjnych. To oczywiście tylko niektóre cechy tej formy poetyckiej. Od czasów Petrarki sięgali po nią tylko najwybitniejsi poeci.
Ryszard Karczmarski wyruszył w podróż wyposażony w tom „Sonetów krymskich” oraz kamerę otworkową, magiczne drewniane pudełko z maleńkim otworem zamiast obiektywu. Camera obscura skutecznie redukuje ilość informacji, płynnie rozmywa kontury i barwy, a powstałe obrazy toną w kolorowej poświacie. Trafnie wybrane narzędzie pozwoliło doskonale oddać charakter tej niezwykłej podróży. Krym na fotografiach Ryszarda jest egzotyczny i baśniowy. Fotograf z uwagą szukał miejsc i nastrojów, które urzekły polskiego poetę. Jego opowieść o tej krainie, jak dramaty z tamtej epoki, jest jednak niedokończona. Z powodu aneksji Krymu kolejne planowane plenery już się nie odbyły. Zachwyt estety brutalnie przerwano w pół słowa…
Dariusz Kostecki
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Sie
18
Zdzisław Beksiński – rysunki i fotografie z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 18th Sie, 2021 12:00 - 2nd Wrz, 2021 12:15 - UTC
Czasowa wystawa 100 rysunków i 100 fotografii autorstwa Zdzisława Beksińskiego z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich w Białej Galerii CENTRUM
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Mar
06
Janusz Tarabuła FOTOGRAFIA JAKO MEDIUM
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 6th Mar, 2021 12:00 - 5th Cze, 2021 17:00 - UTC
Hołd dla Artysty
„Fotografia jako medium” jest wystawą studyjną, przygotowaną w hołdzie dla Artysty, z okazji jego 90. urodzin. Zgromadziliśmy na niej obrazy z lat 1958-2003, w których używał naświetl...
Hołd dla Artysty
„Fotografia jako medium” jest wystawą studyjną, przygotowaną w hołdzie dla Artysty, z okazji jego 90. urodzin. Zgromadziliśmy na niej obrazy z lat 1958-2003, w których używał naświetlonego papieru fotograficznego lub, rzadziej, posługiwał się gotowym zdjęciem jako wzorem malarskim. Mając na uwadze podobieństwa i różnice ze sztuką innych artystów II Grupy Krakowskiej, podkreślamy oryginalność sztuki Tarabuły. Wydobywamy nieznane dzieła, ukazujemy kolejne etapy wykorzystania fotografii w strukturze obrazu, różne rozwiązania i próby.
Dym i taniec
Wydało się nam bowiem, że jest to ogromnie ważne. Dlaczego? Nie chcemy tego wyjaśniać zaborczo, by nie naruszyć intuicyjnej (jakże ludzkiej) równowagi i spokoju tych dzieł. W drugiej połowie lat 50., na pięknych gwaszach i kolażach, pojawia się fotografia jako taniec i dym - od tego się wszystko zaczyna.
Ślady i znaki
Malarstwo materii w rozumieniu Tarabuły jest estetyką zniszczenia, przeżyciem dzieci wojny. Człowiek nie może zniszczyć natury, która jest dziełem boskim. Niszczy jedynie własne środowisko i siebie samego. W ten sposób przyśpiesza lub opóźnia działanie czasu. A zniszczenie/cierpienie odsłania intelektowi boskie ślady pozostawione w naturze. Jest to paradoks sztuki krakowskiego mistrza, niełatwy do pojęcia.
Metafizyczna rewelacja
Specyficznym zapisem tych śladów bywa, jak się wydaje, papier, który przeszedł przemianę - w którym obraz świata umarł. Ślady Stwórcy kosmosu pozostawione w naturze stają się dla nas znakami tylko wtedy, jeśli szukamy ich w pokorze i milczeniu (hesychia). W pierwszej połowie lat 60. Janusz Tarabuła tworzył swoje struktury pamięci w odniesieniu do kaźni i zmartwychwstania Jezusa. Potem pojawił się w nich aspekt sofiologiczny. Potem - człowiek wpisany w kosmos.
Rozum i radość
Uprawia malarstwo metafizyczne, podobnie jak Antoni Tàpies, który w latach studenckich był jego mistrzem. Ale zwrócenie się ku materii i naturze wynikało również z żywego zainteresowania przyrodą - obserwacją zachodzących przemian, badaniem jej praw, śledzeniem zjawisk astronomicznych. Metafizyczności sztuki Tarabuły towarzyszy od zawsze zainteresowanie nauką, ciekawość świata. Oglądać dzieło Stwórcy w całej rozmaitości to w końcu cholerna radość!
Wystawie towarzyszy katalog „Fotografia jako medium. Esej wizualny” w nakładzie 50 egz. numerowanych i sygnowanych przez Artystę.
Galeria Zderzak, Kraków, Aleja Słowackiego 58/10, 2 p. (winda). Tel. +48 12 257 56 34. Zapraszamy po uprzednim telefonicznym umówieniu!
„Fotografia jako medium” jest wystawą studyjną, przygotowaną w hołdzie dla Artysty, z okazji jego 90. urodzin. Zgromadziliśmy na niej obrazy z lat 1958-2003, w których używał naświetlonego papieru fotograficznego lub, rzadziej, posługiwał się gotowym zdjęciem jako wzorem malarskim. Mając na uwadze podobieństwa i różnice ze sztuką innych artystów II Grupy Krakowskiej, podkreślamy oryginalność sztuki Tarabuły. Wydobywamy nieznane dzieła, ukazujemy kolejne etapy wykorzystania fotografii w strukturze obrazu, różne rozwiązania i próby.
Dym i taniec
Wydało się nam bowiem, że jest to ogromnie ważne. Dlaczego? Nie chcemy tego wyjaśniać zaborczo, by nie naruszyć intuicyjnej (jakże ludzkiej) równowagi i spokoju tych dzieł. W drugiej połowie lat 50., na pięknych gwaszach i kolażach, pojawia się fotografia jako taniec i dym - od tego się wszystko zaczyna.
Ślady i znaki
Malarstwo materii w rozumieniu Tarabuły jest estetyką zniszczenia, przeżyciem dzieci wojny. Człowiek nie może zniszczyć natury, która jest dziełem boskim. Niszczy jedynie własne środowisko i siebie samego. W ten sposób przyśpiesza lub opóźnia działanie czasu. A zniszczenie/cierpienie odsłania intelektowi boskie ślady pozostawione w naturze. Jest to paradoks sztuki krakowskiego mistrza, niełatwy do pojęcia.
Metafizyczna rewelacja
Specyficznym zapisem tych śladów bywa, jak się wydaje, papier, który przeszedł przemianę - w którym obraz świata umarł. Ślady Stwórcy kosmosu pozostawione w naturze stają się dla nas znakami tylko wtedy, jeśli szukamy ich w pokorze i milczeniu (hesychia). W pierwszej połowie lat 60. Janusz Tarabuła tworzył swoje struktury pamięci w odniesieniu do kaźni i zmartwychwstania Jezusa. Potem pojawił się w nich aspekt sofiologiczny. Potem - człowiek wpisany w kosmos.
Rozum i radość
Uprawia malarstwo metafizyczne, podobnie jak Antoni Tàpies, który w latach studenckich był jego mistrzem. Ale zwrócenie się ku materii i naturze wynikało również z żywego zainteresowania przyrodą - obserwacją zachodzących przemian, badaniem jej praw, śledzeniem zjawisk astronomicznych. Metafizyczności sztuki Tarabuły towarzyszy od zawsze zainteresowanie nauką, ciekawość świata. Oglądać dzieło Stwórcy w całej rozmaitości to w końcu cholerna radość!
Wystawie towarzyszy katalog „Fotografia jako medium. Esej wizualny” w nakładzie 50 egz. numerowanych i sygnowanych przez Artystę.
Galeria Zderzak, Kraków, Aleja Słowackiego 58/10, 2 p. (winda). Tel. +48 12 257 56 34. Zapraszamy po uprzednim telefonicznym umówieniu!
- Galeria Zderzak
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lut
12
Wlastimil Hofman - życie i twórczość. Wystawa
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 12th Lut, 2021 10:00 - 24th Lut, 2021 18:00
Prezentowana w Galerii Sztuki ATTIS wystawa to niepowtarzalna możliwość obejrzenia ponad 40 dzieł sztuki Wlastimila Hofmana - szkiców, rysunków, grafik oraz obrazów olejnych. Na ekspozycji znalazły si...
Prezentowana w Galerii Sztuki ATTIS wystawa to niepowtarzalna możliwość obejrzenia ponad 40 dzieł sztuki Wlastimila Hofmana - szkiców, rysunków, grafik oraz obrazów olejnych. Na ekspozycji znalazły się obiekty z kolekcji prywatnych, które nigdy wcześniej nie były pokazywane szerszej publiczności.
Prace w dużej mierze reprezentują motywy charakterystyczne dla Wlastimila Hofmana i wpisują się w dwa główne kierunki jego twórczości: symbolistyczny oraz portretowy. Poza tym w dziełach przewijają się wątki religijne, gdyż jak wiadomo, artysta był osobą głęboko wierzącą, ale - jak sam to określił - niepraktykującą. Na ekspozycji pokazane zostały również pejzaże - polskie i bliskowschodnie.
Więcej o wystawie: https://www.galeria-attis.pl/aktualnosci/248/wlastimil-hofman-zycie-i-tworczosc-wystawa
Z biografią artysty można zapoznać się na naszej stronie internetowej: https://www.galeria-attis.pl/artysta/wlastimil-hofman/
Ekspozycja zakończy się aukcją o takim samym tytule organizowaną przez Krakowski Dom Aukcyjny. Licytacja obiektów rozpocznie się 24 II 2021 o godzinie 19.30.
ZOBACZ KATALOG AUKCJI: https://krakowskidomaukcyjny.pl/Hofman
Wystawa potrwa od 9 (wtorek) do 24 lutego (środa). Obiekty można oglądać od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Wstęp bezpłatny.
Zapraszamy na ul. Starowiślną 14 w Krakowie.
Prace w dużej mierze reprezentują motywy charakterystyczne dla Wlastimila Hofmana i wpisują się w dwa główne kierunki jego twórczości: symbolistyczny oraz portretowy. Poza tym w dziełach przewijają się wątki religijne, gdyż jak wiadomo, artysta był osobą głęboko wierzącą, ale - jak sam to określił - niepraktykującą. Na ekspozycji pokazane zostały również pejzaże - polskie i bliskowschodnie.
Więcej o wystawie: https://www.galeria-attis.pl/aktualnosci/248/wlastimil-hofman-zycie-i-tworczosc-wystawa
Z biografią artysty można zapoznać się na naszej stronie internetowej: https://www.galeria-attis.pl/artysta/wlastimil-hofman/
Ekspozycja zakończy się aukcją o takim samym tytule organizowaną przez Krakowski Dom Aukcyjny. Licytacja obiektów rozpocznie się 24 II 2021 o godzinie 19.30.
ZOBACZ KATALOG AUKCJI: https://krakowskidomaukcyjny.pl/Hofman
Wystawa potrwa od 9 (wtorek) do 24 lutego (środa). Obiekty można oglądać od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Wstęp bezpłatny.
Zapraszamy na ul. Starowiślną 14 w Krakowie.
- Galeria Sztuki ATTIS
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lut
03
Wystawa obiektów rzeźbiarskich ze zbiorów Galerii CENTRUM
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 3rd Lut, 2021 11:00 - 25th Lut, 2021 11:15
To stosunkowo niewielka, ale reprezentatywna kolekcja, obrazująca bogaty dorobek artystyczny krakowskiego środowiska ostatnich dekad. Jej reprezentatywność, paradoksalnie, polega na programowym odrzuc...
To stosunkowo niewielka, ale reprezentatywna kolekcja, obrazująca bogaty dorobek artystyczny krakowskiego środowiska ostatnich dekad. Jej reprezentatywność, paradoksalnie, polega na programowym odrzuceniu autorskich kryteriów doboru i otwartości na bardzo różne propozycje artystyczne. Wynikało to z oczywistego w przypadku publicznej instytucji, jaką jest Nowohuckie Centrum Kultury, stosowania zasady otwartego mecenatu w stosunku do krakowskich – choć nie tylko – artystów. Wiele posiadanych przez galerię dzieł to dary artystów. Znaczną część zbioru stanowią prace przekazane NCK w latach osiemdziesiątych oraz w roku 2005 przez Urząd Miasta Krakowa.
To zestawienie trudno rzecz oczywista traktować inaczej niż jedynie jako zarys tego, co w ostatnich latach charakterystyczne dla sztuki Krakowa. Wielość i różnorodność zasygnalizowanych w tym zbiorze poszukiwań artystycznych wydaje się jednak wartością bezsporną.
To zestawienie trudno rzecz oczywista traktować inaczej niż jedynie jako zarys tego, co w ostatnich latach charakterystyczne dla sztuki Krakowa. Wielość i różnorodność zasygnalizowanych w tym zbiorze poszukiwań artystycznych wydaje się jednak wartością bezsporną.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lut
03
„Inna rodzina” – wystawa projektu fotograficznego Evy Hajduk
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 3rd Lut, 2021 11:00 - 25th Lut, 2021 11:00
Projekt „Inna Rodzina” pokazuje, jak osoby z ograniczoną sprawnością intelektualną czy ruchową tworzą i budują swoje własne związki i rodziny. Wiele tych „innych” rodzin funkcjonuje obok nas, pozosta...
Projekt „Inna Rodzina” pokazuje, jak osoby z ograniczoną sprawnością intelektualną czy ruchową tworzą i budują swoje własne związki i rodziny. Wiele tych „innych” rodzin funkcjonuje obok nas, pozostając niemal niewidocznymi dla naszych oczu. Często rodzice dotknięci różnego rodzaju niepełnosprawnościami mają w pełni sprawne dzieci i tworzą niezwykłą, wrażliwą na innych wspólnotę – swoisty mikroświat, tak niebywale odmienny, a przecież tak piękny. Ogromnie ważna w życiu bohaterów Evy Hajduk jest także świadomość, że nie wszystko zależy od nas i umiejętność skupienia się na tym, na co mamy wpływ, zamiast marnować energię na sprawy będące poza naszym zasięgiem.
Poprzez mój projekt pragnę zwrócić uwagę na głęboką potrzebę miłości i pragnienia posiadania rodziny przez moich bohaterów. Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy ruchową (mam tu na myśli np. osoby na wózkach inwalidzkich, niewidome czy głuchonieme) mimo pełnoletności w dużej mierze są zależne od innych. Traktowani jak „duże dzieci” nie mogą realizować swoich potrzeb cielesnych, a ich seksualność stanowi tabu. Na szczęście świat powoli się zmienia i otwiera na „inność”. Mam także nadzieję, że niniejszy projekt pozwoli uwierzyć innym osobom niepełnosprawnym, że wszystko jest możliwe, a najwięcej ograniczeń – mimo wszystko – mamy w głowach.
Eva Hajduk
Poprzez mój projekt pragnę zwrócić uwagę na głęboką potrzebę miłości i pragnienia posiadania rodziny przez moich bohaterów. Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną czy ruchową (mam tu na myśli np. osoby na wózkach inwalidzkich, niewidome czy głuchonieme) mimo pełnoletności w dużej mierze są zależne od innych. Traktowani jak „duże dzieci” nie mogą realizować swoich potrzeb cielesnych, a ich seksualność stanowi tabu. Na szczęście świat powoli się zmienia i otwiera na „inność”. Mam także nadzieję, że niniejszy projekt pozwoli uwierzyć innym osobom niepełnosprawnym, że wszystko jest możliwe, a najwięcej ograniczeń – mimo wszystko – mamy w głowach.
Eva Hajduk
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lut
03
„Nie(s)pokój uwięziony” – wystawa lalek i ich fotografii Moniki Mostowik
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 3rd Lut, 2021 10:00 - 14th Lut, 2021 10:00 - UTC
Wystawa lalek o kulkowych stawach – bjd (a)bjd (asian)ball jointed dolls) z kolekcji Moniki Mostowik (pseud. dolls of milena) to kolejna już wystawa tych unikatowych lalek współczesnych w Krakowie.
M...
Wystawa lalek o kulkowych stawach – bjd (a)bjd (asian)ball jointed dolls) z kolekcji Moniki Mostowik (pseud. dolls of milena) to kolejna już wystawa tych unikatowych lalek współczesnych w Krakowie.
Monika Mostowik, socjolożka, autorka książek m.in. „Zanim stanę się lalką” 2029 Wyd. Jama, od 2010 roku kolekcjonuje, stylizuje i fotografuje lalki bjd. Współpracowała z Centrum Manggha przy organizacji już trzech wystaw lalek bjd: 2011 – Lalka w kulturze i sztuce Japonii, 2014 – To nie są lalki dla dzieci, 2016 – Lalki. Oblicza japońskiej tradycji, oraz indywidualnej wystawie Mroczne oblicze lalki – 2019.
Tym razem w Nowohuckim Centrum Kultury prezentujemy autorskie fotografie i lalki z jej prywatnej kolekcji w nowej niepokojącej czarno białej odsłonie.
Lalka (a)bjd – o ruchomych stawach – zrobiona z żywicy poliuretanowej po raz pierwszy w Japonii przez firmę Volks, teraz produkowana na całym świecie, choć głównie w Azji. Poszczególne części lalki, połączone są gumą, aby umożliwić ich pozowanie. Dla Mostowik te lalki to modelki, przygląda im się uważnie, z wielką wrażliwością i wnikliwością, portretuje jak żywe osoby, często w plenerze, ożywia je dzięki temu, wciąga nas w ten miniaturowy świat. Lalka w fotografii Mostowik stanowi medium, za jej pomocą właśnie opowiada o człowieku. W jej stylizacjach lalki to nie zabawki dla dzieci, stereotypowe ślicznotki, tym razem zawsze smutne, czasem oszpecone, niedoskonałe, zapłakane, a nawet martwe, pokazują dojrzałe emocje, przyprawiając o dreszcze. Choć nieruchome, bardzo poruszające, ich spokój przejmujący często do szpiku kości, jak cisza przed burzą, metafora człowieka, uwypukla ludzkie niedoskonałości, zazwyczaj głęboko skrywane lęki i wstydliwe słabości.
Monika Mostowik, socjolożka, autorka książek m.in. „Zanim stanę się lalką” 2029 Wyd. Jama, od 2010 roku kolekcjonuje, stylizuje i fotografuje lalki bjd. Współpracowała z Centrum Manggha przy organizacji już trzech wystaw lalek bjd: 2011 – Lalka w kulturze i sztuce Japonii, 2014 – To nie są lalki dla dzieci, 2016 – Lalki. Oblicza japońskiej tradycji, oraz indywidualnej wystawie Mroczne oblicze lalki – 2019.
Tym razem w Nowohuckim Centrum Kultury prezentujemy autorskie fotografie i lalki z jej prywatnej kolekcji w nowej niepokojącej czarno białej odsłonie.
Lalka (a)bjd – o ruchomych stawach – zrobiona z żywicy poliuretanowej po raz pierwszy w Japonii przez firmę Volks, teraz produkowana na całym świecie, choć głównie w Azji. Poszczególne części lalki, połączone są gumą, aby umożliwić ich pozowanie. Dla Mostowik te lalki to modelki, przygląda im się uważnie, z wielką wrażliwością i wnikliwością, portretuje jak żywe osoby, często w plenerze, ożywia je dzięki temu, wciąga nas w ten miniaturowy świat. Lalka w fotografii Mostowik stanowi medium, za jej pomocą właśnie opowiada o człowieku. W jej stylizacjach lalki to nie zabawki dla dzieci, stereotypowe ślicznotki, tym razem zawsze smutne, czasem oszpecone, niedoskonałe, zapłakane, a nawet martwe, pokazują dojrzałe emocje, przyprawiając o dreszcze. Choć nieruchome, bardzo poruszające, ich spokój przejmujący często do szpiku kości, jak cisza przed burzą, metafora człowieka, uwypukla ludzkie niedoskonałości, zazwyczaj głęboko skrywane lęki i wstydliwe słabości.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Mar
10
„Kalejdoskop” – Karol Wieczorek
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 10th Mar, 2020 13:00 - 8th Lip, 2020 14:45
Karol Wieczorek jest spełnieniem modelowym superkatowiczanina. Z miłości do wypełniania świata sztuką przez niemal dwadzieścia lat zrealizował tak ogromną ilość obrazów, rysunków, grafik, kolaży, mont...
Karol Wieczorek jest spełnieniem modelowym superkatowiczanina. Z miłości do wypełniania świata sztuką przez niemal dwadzieścia lat zrealizował tak ogromną ilość obrazów, rysunków, grafik, kolaży, montaży czy jak to jeszcze nazwać, że mógłby nimi obdzielić kilku zwyczajniejszych artystów. Dotknął każdego bodaj materiału malarskiego, łącznie z malowaniem na starych walizkach i powłoczkach poduszek. Większość tych obrazów – rysunków to dzieła nadzwyczajnego, misternego kunsztu, choć przecież nie on, kunszt, był ich celem. Istotą tej roboty jest bodaj to, co kiedyś Wisława Szymborska nazwała „radością tworzenia”. Wieczorek zdaje się być absolutnie wolny w tym co robi, a malując czy rysując rzeczy najzupełniej realne oraz najzupełniej wymyślone, skutecznie umyka szufladkom, klasyfikacjom, doktrynom i tak dalej. Zwykła martwa natura sąsiaduje tam z portretem ulicy, cyrk z wnętrzem smutnego pokoju w bloku, gdzie nieletnia, naga dziewczyna gra na gitarze.
Całość tego Wieczorkowego świata napiętnowana jest pewną groteskową deformacją, jakby ironiczno-gorzkim skrzywieniem ust. Nawet absolutne piękno przedstawia się artyście jako potencjalnie chore. Zza każdego, nawet najbanalniejszego przedmiotu może wysunąć się twarz diabła. Nie przypadkiem Wieczorek – mistrzowsko – zilustrował Mistrza i Małgorzatę Bułhakowa.
A przecież Katowice to tylko punkt wyjścia, baza sztuki i życia Karola Wieczorka. Już sto metrów dalej w dowolną stronę za rogatkami miasta sztuka ta staje się własnością świata, mówi wieloma językami czytelnymi wszędzie, gdzie zechciałaby być wysłuchana.
Świetny, skupiony, poważny artysta.
– Tadeusz Nyczek
Całość tego Wieczorkowego świata napiętnowana jest pewną groteskową deformacją, jakby ironiczno-gorzkim skrzywieniem ust. Nawet absolutne piękno przedstawia się artyście jako potencjalnie chore. Zza każdego, nawet najbanalniejszego przedmiotu może wysunąć się twarz diabła. Nie przypadkiem Wieczorek – mistrzowsko – zilustrował Mistrza i Małgorzatę Bułhakowa.
A przecież Katowice to tylko punkt wyjścia, baza sztuki i życia Karola Wieczorka. Już sto metrów dalej w dowolną stronę za rogatkami miasta sztuka ta staje się własnością świata, mówi wieloma językami czytelnymi wszędzie, gdzie zechciałaby być wysłuchana.
Świetny, skupiony, poważny artysta.
– Tadeusz Nyczek
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Lip
07
„Przestrzenie” – wystawa grafiki cyfrowej Moniki Pałki
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 7th Lip, 2020 13:00 - 31st Sie, 2020 14:45
SUBLIMACJA KLAROWNOŚCI
Cyfrowe grafiki Moniki Pałki
[…] Ikonografia grafik Moniki Pałki rozgrywa się pomiędzy oczywistą figuracją, portretem, a układami czysto abstrakcyjnymi form geometrycznych....
SUBLIMACJA KLAROWNOŚCI
Cyfrowe grafiki Moniki Pałki
[…] Ikonografia grafik Moniki Pałki rozgrywa się pomiędzy oczywistą figuracją, portretem, a układami czysto abstrakcyjnymi form geometrycznych. Artystka stosuje również metodę multiplikowania elementu i tworzy z tej multiplikacji strukturę kompozycyjną danej pracy graficznej. Zdarza się, że łączy struktury abstrakcyjne z przenikaniem się form naturalnych, postaci ludzkich, torsów, popiersi. W grafikach Moniki Pałki urzeka pastelowy, miękko modelowany kolor, ale stać ją także na mocno położone, dźwięczne i głębokie płaszczyzny koloru, przy ostro zarysowanych krawędziach form geometrycznych. Owe bardzo intensywne nasycenia koloru stwarzają specyficzną ekspresję poprzez kontrast, zestawienia z innymi częściami grafiki, z sąsiadującymi płaszczyznami, plamami, rytmami, powtórzeniami. Kolor ma tu także znaczenie symboliczne, nastrojowe, a także psychologiczne.
[…] Zawsze zwracam uwagę, oglądając dzieła plastyczne, na klarowność kompozycji i sposób wyrażania się ekspresji koloru. Nawet monochromatyczne i delikatne prace mogą mieć tę słyszalność szeptu z najodleglejszych przestrzeni kosmosu. Kiedyś Franciszek Starowieyski tak wypowiedział się o spektaklu p.t. „Wilgoć” teatru plastycznego Leszka Mądzika. „Spadającą kroplę wody w ciszy i ciemności słychać w całym kosmosie”. […] Monika Pałka ma tę właśnie umiejętność oraz intuicję nie przegadywania swoich prac, nawet tych dosyć skomplikowanych, złożonych z wielu elementów w swojej strukturze kompozycyjnej. Myślę, że właśnie tym się wyróżnia […] i to stanowi o jej oryginalnym obliczu artystycznym oraz niepowtarzalnej poetyce wysublimowanego wyrazu.[…]
Prof. Stanisław Tabisz
fragmenty wstępu do katalogu wystaw Nieoczywiste i Nieoczywiste II, 2018 r.
Cyfrowe grafiki Moniki Pałki
[…] Ikonografia grafik Moniki Pałki rozgrywa się pomiędzy oczywistą figuracją, portretem, a układami czysto abstrakcyjnymi form geometrycznych. Artystka stosuje również metodę multiplikowania elementu i tworzy z tej multiplikacji strukturę kompozycyjną danej pracy graficznej. Zdarza się, że łączy struktury abstrakcyjne z przenikaniem się form naturalnych, postaci ludzkich, torsów, popiersi. W grafikach Moniki Pałki urzeka pastelowy, miękko modelowany kolor, ale stać ją także na mocno położone, dźwięczne i głębokie płaszczyzny koloru, przy ostro zarysowanych krawędziach form geometrycznych. Owe bardzo intensywne nasycenia koloru stwarzają specyficzną ekspresję poprzez kontrast, zestawienia z innymi częściami grafiki, z sąsiadującymi płaszczyznami, plamami, rytmami, powtórzeniami. Kolor ma tu także znaczenie symboliczne, nastrojowe, a także psychologiczne.
[…] Zawsze zwracam uwagę, oglądając dzieła plastyczne, na klarowność kompozycji i sposób wyrażania się ekspresji koloru. Nawet monochromatyczne i delikatne prace mogą mieć tę słyszalność szeptu z najodleglejszych przestrzeni kosmosu. Kiedyś Franciszek Starowieyski tak wypowiedział się o spektaklu p.t. „Wilgoć” teatru plastycznego Leszka Mądzika. „Spadającą kroplę wody w ciszy i ciemności słychać w całym kosmosie”. […] Monika Pałka ma tę właśnie umiejętność oraz intuicję nie przegadywania swoich prac, nawet tych dosyć skomplikowanych, złożonych z wielu elementów w swojej strukturze kompozycyjnej. Myślę, że właśnie tym się wyróżnia […] i to stanowi o jej oryginalnym obliczu artystycznym oraz niepowtarzalnej poetyce wysublimowanego wyrazu.[…]
Prof. Stanisław Tabisz
fragmenty wstępu do katalogu wystaw Nieoczywiste i Nieoczywiste II, 2018 r.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Mar
16
„Pewnego razu… w NCK” – wystawa fotografii Ewy Kępys
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 16th Mar, 2020 13:00 - 20th Wrz, 2020 14:30
„Pewnego razu… w NCK” – wystawa fotografii Ewy Kępys
Zdjęcia prezentowane na wystawie pochodzą z sesji fotograficznej wykonanej w maju 2019 r. Projekt realizowany we wnętrzach Nowohuckiego Centrum Ku...
„Pewnego razu… w NCK” – wystawa fotografii Ewy Kępys
Zdjęcia prezentowane na wystawie pochodzą z sesji fotograficznej wykonanej w maju 2019 r. Projekt realizowany we wnętrzach Nowohuckiego Centrum Kultury.
Ewa Kępys – urodziła się w Krakowie w 1991. Ukończyła Szkołę Kreatywnej Fotografii na KSA, broniąc dyplomu na ocenę celującą. Na drugim roku studiów zrezygnowała z nauki na Uniwersytecie
edynburskim na kierunku Fotografia, by wrócić do Polski i tworzyć w rodzimym kraju. Jej prace publikowane były w i na okładkach takich magazynów jak Never Lazy, K Mag, Lounge, Dark Beauty, The Photographer, MODO, i wielu innych. Tworzyła kampanie dla marek takich jak Pani-Ka czy Pocałuj mnie w broszkę. Jej inspiracją jest muzyka, film i literatura. Ewa Kępys współpracuje z wieloma zdolnymi projektantami, wizażystami, stylistami i modelkami. Prócz pracy zawodowej wykonuje ona wiele niekomercyjnych sesji zdjęciowych, tworząc oryginalne, wręcz baśniowe obrazy. Inspiracji poszukuje w otaczającej ją rzeczywistości, muzyce, literaturze i filmie. Podczas sesji często improwizuje. Jej zdjęcia ukazały się w wielu światowych magazynach, m.in. w Dark Beauty (USA), NeverLazy-okładka + edytorial (Wielka Brytania) , Elegant (USA), Superior (Niemcy), VA Magazine (USA), Elegant (USA), Confashion czy Invited (PL).
Zdjęcia prezentowane na wystawie pochodzą z sesji fotograficznej wykonanej w maju 2019 r. Projekt realizowany we wnętrzach Nowohuckiego Centrum Kultury.
Ewa Kępys – urodziła się w Krakowie w 1991. Ukończyła Szkołę Kreatywnej Fotografii na KSA, broniąc dyplomu na ocenę celującą. Na drugim roku studiów zrezygnowała z nauki na Uniwersytecie
edynburskim na kierunku Fotografia, by wrócić do Polski i tworzyć w rodzimym kraju. Jej prace publikowane były w i na okładkach takich magazynów jak Never Lazy, K Mag, Lounge, Dark Beauty, The Photographer, MODO, i wielu innych. Tworzyła kampanie dla marek takich jak Pani-Ka czy Pocałuj mnie w broszkę. Jej inspiracją jest muzyka, film i literatura. Ewa Kępys współpracuje z wieloma zdolnymi projektantami, wizażystami, stylistami i modelkami. Prócz pracy zawodowej wykonuje ona wiele niekomercyjnych sesji zdjęciowych, tworząc oryginalne, wręcz baśniowe obrazy. Inspiracji poszukuje w otaczającej ją rzeczywistości, muzyce, literaturze i filmie. Podczas sesji często improwizuje. Jej zdjęcia ukazały się w wielu światowych magazynach, m.in. w Dark Beauty (USA), NeverLazy-okładka + edytorial (Wielka Brytania) , Elegant (USA), Superior (Niemcy), VA Magazine (USA), Elegant (USA), Confashion czy Invited (PL).
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Wrz
04
FOCUS ON FASHION – międzynarodowa wystawa fotografii mody
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 4th Wrz, 2020 13:00 - 20th Wrz, 2020 14:30
FOCUS ON FASHION – międzynarodowa wystawa fotografii mody
Wernisaż wystawy – 8 września (wtorek), g. 18.00
Focus on Fashion to nie tylko okazja do zapoznania się z najlepszą współczesną fotog...
FOCUS ON FASHION – międzynarodowa wystawa fotografii mody
Wernisaż wystawy – 8 września (wtorek), g. 18.00
Focus on Fashion to nie tylko okazja do zapoznania się z najlepszą współczesną fotografią mody, lecz również do zanurzenia się w kulturowej i estetycznej różnorodności. Na wystawie podziwiać będzie można prace fotografów mody z wielu zakątków świata, zajrzymy więc do niezwykłego świata wyobraźni artystów z m.in. Serbii, Ukrainy, Rosji, Hiszpanii, Izraela, a także rodzimych talentów, wśród nich studentów i absolwentów Szkoły Kreatywnej Fotografii.
Przede wszystkim jednak Focus on Fashion to owoc wyjątkowego mariażu mody oraz fotografii: na wystawie będzie można zobaczyć zdjęcia będące efektem współpracy fotografów i projektantów mody skupionych w międzynarodowej społeczności twórczej wokół Krakowskich Szkół Artystycznych.
Wernisaż wystawy – 8 września (wtorek), g. 18.00
Focus on Fashion to nie tylko okazja do zapoznania się z najlepszą współczesną fotografią mody, lecz również do zanurzenia się w kulturowej i estetycznej różnorodności. Na wystawie podziwiać będzie można prace fotografów mody z wielu zakątków świata, zajrzymy więc do niezwykłego świata wyobraźni artystów z m.in. Serbii, Ukrainy, Rosji, Hiszpanii, Izraela, a także rodzimych talentów, wśród nich studentów i absolwentów Szkoły Kreatywnej Fotografii.
Przede wszystkim jednak Focus on Fashion to owoc wyjątkowego mariażu mody oraz fotografii: na wystawie będzie można zobaczyć zdjęcia będące efektem współpracy fotografów i projektantów mody skupionych w międzynarodowej społeczności twórczej wokół Krakowskich Szkół Artystycznych.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Sie
06
„woda – powietrze – pustka” – wystawa malarstwa Witolda Boguszewskiego
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 6th Sie, 2020 13:00 - 17th Wrz, 2020 14:30
„woda – powietrze – pustka” – wystawa malarstwa Witolda Boguszewskiego
Wernisaż wystawy – 17 września (czwartek), g. 18.00
WODA – POWIETRZE – PUSTKA
Woda, dająca życie, mająca wiele twarzy i zn...
„woda – powietrze – pustka” – wystawa malarstwa Witolda Boguszewskiego
Wernisaż wystawy – 17 września (czwartek), g. 18.00
WODA – POWIETRZE – PUSTKA
Woda, dająca życie, mająca wiele twarzy i znaczeń. W Taoizmie najbardziej uniwersalny z 5 elementów.
Powietrze. Po chińsku kongqi (空气) pustka i energia, niezbędne, przestrzeń życia i oddechu.
I Pustka leżąca u podstaw, korzeni wszystkiego.
Jak ją dotknąć? Jak opisać? Jedynie poprzez analogię starając się patrzyć poprzez szpary rzeczywistości żeby spojrzeć na to co jest poza…
To taka moja transpozycja elementarnej taoistycznej triady
Ziemia – Człowiek – Niebo
Nie jedyna, jedna z wielu w nieustannych przemianach natury.
– Witold Boguszewski
Witold Boguszewski – urodzony w roku 1965. Absolwent Twardowskiego Liceum Sztuk Plastycznych. W 1988 roku podjął studia na kierunku artystycznym w Wyższej Szkole Pedagogicznej obecnie Akademia Jana Długosza w Częstochowie, gdzie w 1992 roku obronił pracę dyplomową pod kierunkiem prof. Mariana Jarzemskiego. W latach 2007 -2015 studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w ramach studiów podyplomowych i środowiskowych studiów doktoranckich w pracowni prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej, które ukończył uzyskaniem stopnia doktora sztuk pięknych w roku 2015. Uczył się też języka chińskiego i chińskiej kaligrafii w krakowskim Instytucie Konfucjusza. Zorganizował około 10 wystaw indywidualnych na terenie kraju oraz uczestniczył w ponad 20 wystawach zbiorowych.
Wernisaż wystawy – 17 września (czwartek), g. 18.00
WODA – POWIETRZE – PUSTKA
Woda, dająca życie, mająca wiele twarzy i znaczeń. W Taoizmie najbardziej uniwersalny z 5 elementów.
Powietrze. Po chińsku kongqi (空气) pustka i energia, niezbędne, przestrzeń życia i oddechu.
I Pustka leżąca u podstaw, korzeni wszystkiego.
Jak ją dotknąć? Jak opisać? Jedynie poprzez analogię starając się patrzyć poprzez szpary rzeczywistości żeby spojrzeć na to co jest poza…
To taka moja transpozycja elementarnej taoistycznej triady
Ziemia – Człowiek – Niebo
Nie jedyna, jedna z wielu w nieustannych przemianach natury.
– Witold Boguszewski
Witold Boguszewski – urodzony w roku 1965. Absolwent Twardowskiego Liceum Sztuk Plastycznych. W 1988 roku podjął studia na kierunku artystycznym w Wyższej Szkole Pedagogicznej obecnie Akademia Jana Długosza w Częstochowie, gdzie w 1992 roku obronił pracę dyplomową pod kierunkiem prof. Mariana Jarzemskiego. W latach 2007 -2015 studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w ramach studiów podyplomowych i środowiskowych studiów doktoranckich w pracowni prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej, które ukończył uzyskaniem stopnia doktora sztuk pięknych w roku 2015. Uczył się też języka chińskiego i chińskiej kaligrafii w krakowskim Instytucie Konfucjusza. Zorganizował około 10 wystaw indywidualnych na terenie kraju oraz uczestniczył w ponad 20 wystawach zbiorowych.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Wrz
01
Kultura odporna
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 1st Wrz, 2020 13:00 - 29th Wrz, 2020 14:30
Kultura odporna
Wystawa prac 11 artystów, które zostały zakupione przez Urząd Miasta Krakowa do zbiorów Galerii CENTRUM NCK w ramach programu „Zakup dzieł” wspierającego twórców Krakowa w czasie pand...
Kultura odporna
Wystawa prac 11 artystów, które zostały zakupione przez Urząd Miasta Krakowa do zbiorów Galerii CENTRUM NCK w ramach programu „Zakup dzieł” wspierającego twórców Krakowa w czasie pandemii.
Autorzy:
Tamara Berdowska,
Iwo Birkenmajer,
Mariusz Dudek
Andrzej Górnisiewicz,
Dariusz Milczarek,
Leszek Oprządek,
Monika Pałka,
Grzegorz Siembida,
Jacek Sroka,
Joanna Styrylska-Gałażyn,
Serge Vasilendiuc.
Wystawa prac 11 artystów, które zostały zakupione przez Urząd Miasta Krakowa do zbiorów Galerii CENTRUM NCK w ramach programu „Zakup dzieł” wspierającego twórców Krakowa w czasie pandemii.
Autorzy:
Tamara Berdowska,
Iwo Birkenmajer,
Mariusz Dudek
Andrzej Górnisiewicz,
Dariusz Milczarek,
Leszek Oprządek,
Monika Pałka,
Grzegorz Siembida,
Jacek Sroka,
Joanna Styrylska-Gałażyn,
Serge Vasilendiuc.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Wrz
03
„Może marzenia to są, a może sny” – wystawa fotografii Ewy i Janusza Gajewskich
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 3rd Wrz, 2020 13:00 - 31st Paź, 2020 14:15
„Może marzenia to są, a może sny” – wystawa fotografii Ewy i Janusza Gajewskich
Wernisaż wystawy – 10 września (czwartek), g. 18.00
Wystawa członków Krakowskiego Klubu Fotograficznego z okazj...
„Może marzenia to są, a może sny” – wystawa fotografii Ewy i Janusza Gajewskich
Wernisaż wystawy – 10 września (czwartek), g. 18.00
Wystawa członków Krakowskiego Klubu Fotograficznego z okazji 65-lecia stowarzyszenia.
Przez większość czasu nie zastanawiamy się nad otaczającym nas światem. On przecież po prostu jest. Pochłania nas rutyna codzienności. Często żyjemy nieświadomi istnienia otaczającego nas piękna. Fotografia zatrzymuje je w kadrze. Dzięki niej możemy podziwiać umykającą nam rzeczywistość, pozwala także ujrzeć szczegóły, z których istnienia dotąd nie zdawaliśmy sobie sprawy. Dzięki grze barw i kształtów rozbudza drzemiącą w nas ciekawość, uruchamia często zastałe tryby wyobraźni. Sprawia, że trudno określić gdzie zaczyna, a gdzie kończy się granica pomiędzy rzeczywistym, a nierzeczywistym. Bo co jeśli obraz w kałuży nie jest tylko lustrzanym odbiciem, a przejściem do innego świata, w którym toczy się zwyczajne, równoległe do naszego życie? Co jeśli dystyngowana dama za szybą nie jest tylko manekinem? Po pracy wraca do domu utulić swe dzieci do snu, po czym starannie wybiera kolejną suknię na nowy dzień pracy. Tak oto, w sposób niepowtarzalny i prowokujący, nieznane piękno Krakowa przedstawiają Ewa i Janusz Gajewscy.
Przenoszą nas w świat pełen niedokończonych historii i sennych marzeń. Ich fotografie, niczym dzieła impresjonistycznych malarzy, stanowią zapis subiektywnych doznań w zetknięciu z tajemniczym krajobrazem miasta.
Fotografia to ich życiowa pasja, która połączyła ich drogi na zawsze. Obydwoje uwielbiają podróżować, zachwycać się otaczającym światem i uwieczniać niezapomniane chwile w migawce aparatu fotograficznego. Podążając za słowami Roberta Bressona, fotografując starają się pokazać to, czego bez nich, nikt by nie zobaczył.
Marzena Maciejczyk
Wernisaż wystawy – 10 września (czwartek), g. 18.00
Wystawa członków Krakowskiego Klubu Fotograficznego z okazji 65-lecia stowarzyszenia.
Przez większość czasu nie zastanawiamy się nad otaczającym nas światem. On przecież po prostu jest. Pochłania nas rutyna codzienności. Często żyjemy nieświadomi istnienia otaczającego nas piękna. Fotografia zatrzymuje je w kadrze. Dzięki niej możemy podziwiać umykającą nam rzeczywistość, pozwala także ujrzeć szczegóły, z których istnienia dotąd nie zdawaliśmy sobie sprawy. Dzięki grze barw i kształtów rozbudza drzemiącą w nas ciekawość, uruchamia często zastałe tryby wyobraźni. Sprawia, że trudno określić gdzie zaczyna, a gdzie kończy się granica pomiędzy rzeczywistym, a nierzeczywistym. Bo co jeśli obraz w kałuży nie jest tylko lustrzanym odbiciem, a przejściem do innego świata, w którym toczy się zwyczajne, równoległe do naszego życie? Co jeśli dystyngowana dama za szybą nie jest tylko manekinem? Po pracy wraca do domu utulić swe dzieci do snu, po czym starannie wybiera kolejną suknię na nowy dzień pracy. Tak oto, w sposób niepowtarzalny i prowokujący, nieznane piękno Krakowa przedstawiają Ewa i Janusz Gajewscy.
Przenoszą nas w świat pełen niedokończonych historii i sennych marzeń. Ich fotografie, niczym dzieła impresjonistycznych malarzy, stanowią zapis subiektywnych doznań w zetknięciu z tajemniczym krajobrazem miasta.
Fotografia to ich życiowa pasja, która połączyła ich drogi na zawsze. Obydwoje uwielbiają podróżować, zachwycać się otaczającym światem i uwieczniać niezapomniane chwile w migawce aparatu fotograficznego. Podążając za słowami Roberta Bressona, fotografując starają się pokazać to, czego bez nich, nikt by nie zobaczył.
Marzena Maciejczyk
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Paź
07
Bogna Becker – wystawa obiektów i fotografii
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 7th Paź, 2020 13:00
Bogna Becker – wystawa obiektów i fotografii
wernisaż wystawy – 7 października (środa), g. 18.00
wystawa czynna 7-25.10.2020
Podczas wernisażu premiera filmu krótkometrażowego „Równoległe świat...
Bogna Becker – wystawa obiektów i fotografii
wernisaż wystawy – 7 października (środa), g. 18.00
wystawa czynna 7-25.10.2020
Podczas wernisażu premiera filmu krótkometrażowego „Równoległe światy Bogny Becker” w reżyserii Jędrzeja Lipskiego.
W zaraniu wszystkich kultur świata, oprócz broni, narzędzi pra-człowiek stworzył figurkę – upostaciowanie bóstwa ale i siebie samego, służącą wielu funkcjom: w magicznych obrzędach, zastępczo składał ją jako ofiarę i wielu innych.
To alter ego człowieka stawało się z czasem jego portretem, pierwszym obiektem sztuki i zabawy.
Tak powstała figurka – lalka – towarzyszka człowieka i jego losów od dzieciństwa, aż do śmierci. Lalki biedne i bogate, prymitywne i te o wyrafinowanych cechach „osobowości“, nagie i ubrane zgodnie z zamożnością właścicieli dzielą losy ich życia i śmierci, noszą stygmaty czasu, zużycia, a także okrucieństwa ich małych właścicieli.
Czasem dziedziczone z pokolenia na pokolenie były ozdobami łóżek, wózeczków dziecinnych, ich słodkich pokoików.
Stały się najbardziej uniwersalnym symbolem człowieka.
Od wielu lat równocześnie z innymi formami mojej twórczości „buduję“ pod symbolicznym przykryciem szklanych kloszy „małe światy“ – sceny metaforyczne, trochę jak z teatru lalek. Lalki oraz różne przedmioty znajduję lub kupuję na targach staroci, antykwariatach, dostaję od przyjaciół w różnych stanach zachowania.
Tworząc te małe światy czuję się autorką, reżyserką i scenografką tych przedstawień. Te „wybawione“ lalki wybawiam dając im nowe życie. One przenoszą symbolicznie prawdę o kondycji, komedii i tragedii życia człowieka.
– Bogna Becker
Bogna Becker – urodzona w 1946 roku w Krakowie, absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wydziałów Malarstwa i Tkaniny Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, konserwacją, fotografią. Liczne wystawy indywidualne, udział w wielu zbiorowych. Prace w muzeach i kolekcjach prywatnych w Polsce, we Francji, Włoszech, w Belgii, Skandynawii, Niemczech, Izraelu, USA, Kanadzie.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Partnerzy projektu : Miasto Kraków, Nowohuckie Centrum Kultury, Fundacja Wspierania Kultury i Sztuki Via Artem
Współpraca: FAM – Szkoła Charakteryzacji i Wizażu, Młodzieżowy Dom Kultury im. Andrzeja Bursy w Krakowie
wernisaż wystawy – 7 października (środa), g. 18.00
wystawa czynna 7-25.10.2020
Podczas wernisażu premiera filmu krótkometrażowego „Równoległe światy Bogny Becker” w reżyserii Jędrzeja Lipskiego.
W zaraniu wszystkich kultur świata, oprócz broni, narzędzi pra-człowiek stworzył figurkę – upostaciowanie bóstwa ale i siebie samego, służącą wielu funkcjom: w magicznych obrzędach, zastępczo składał ją jako ofiarę i wielu innych.
To alter ego człowieka stawało się z czasem jego portretem, pierwszym obiektem sztuki i zabawy.
Tak powstała figurka – lalka – towarzyszka człowieka i jego losów od dzieciństwa, aż do śmierci. Lalki biedne i bogate, prymitywne i te o wyrafinowanych cechach „osobowości“, nagie i ubrane zgodnie z zamożnością właścicieli dzielą losy ich życia i śmierci, noszą stygmaty czasu, zużycia, a także okrucieństwa ich małych właścicieli.
Czasem dziedziczone z pokolenia na pokolenie były ozdobami łóżek, wózeczków dziecinnych, ich słodkich pokoików.
Stały się najbardziej uniwersalnym symbolem człowieka.
Od wielu lat równocześnie z innymi formami mojej twórczości „buduję“ pod symbolicznym przykryciem szklanych kloszy „małe światy“ – sceny metaforyczne, trochę jak z teatru lalek. Lalki oraz różne przedmioty znajduję lub kupuję na targach staroci, antykwariatach, dostaję od przyjaciół w różnych stanach zachowania.
Tworząc te małe światy czuję się autorką, reżyserką i scenografką tych przedstawień. Te „wybawione“ lalki wybawiam dając im nowe życie. One przenoszą symbolicznie prawdę o kondycji, komedii i tragedii życia człowieka.
– Bogna Becker
Bogna Becker – urodzona w 1946 roku w Krakowie, absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wydziałów Malarstwa i Tkaniny Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, konserwacją, fotografią. Liczne wystawy indywidualne, udział w wielu zbiorowych. Prace w muzeach i kolekcjach prywatnych w Polsce, we Francji, Włoszech, w Belgii, Skandynawii, Niemczech, Izraelu, USA, Kanadzie.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Partnerzy projektu : Miasto Kraków, Nowohuckie Centrum Kultury, Fundacja Wspierania Kultury i Sztuki Via Artem
Współpraca: FAM – Szkoła Charakteryzacji i Wizażu, Młodzieżowy Dom Kultury im. Andrzeja Bursy w Krakowie
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Paź
09
Małgorzata Jagiełło – Malarstwo. Wystawa jubileuszowa
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 9th Paź, 2020 13:00
Małgorzata Jagiełło – Malarstwo. Wystawa jubileuszowa
wystawa czynna 10-28 października 2020 r., Biała Galeria CENTRUM
wernisaż wystawy – 9 października 2020 r. (piątek), g. 18.00
Małgorzata Ja...
Małgorzata Jagiełło – Malarstwo. Wystawa jubileuszowa
wystawa czynna 10-28 października 2020 r., Biała Galeria CENTRUM
wernisaż wystawy – 9 października 2020 r. (piątek), g. 18.00
Małgorzata Jagiełło – edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, między innymi u Witolda Damasiewicza, Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej, Jana Januarego Jańczaka i Janusza Wysockiego. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. prof. Jana Świderskiego, Mieczysława Wejmana, Witolda Skulicza, Paulina Wojtyny, Jacka Gaja, Zbysława M. Maciejewskiego, Mariana Kruczka i innych. Dyplom uzyskała w Pracowniach Miedziorytu i Projektowania Książki w 1975 r.
Od 50 lat tworzy w dziedzinie malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii i grafiki cyfrowej oraz projektowania. Brała udział w wielu konkursach, projektach, wystawach zbiorowych i indywidualnych. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Mieszka i tworzy w Krakowie i w Gorcach. Pisze wiersze.
wernisaż wystawy – 9 października 2020 r. (piątek), g. 18.00
Małgorzata Jagiełło – edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, między innymi u Witolda Damasiewicza, Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej, Jana Januarego Jańczaka i Janusza Wysockiego. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. prof. Jana Świderskiego, Mieczysława Wejmana, Witolda Skulicza, Paulina Wojtyny, Jacka Gaja, Zbysława M. Maciejewskiego, Mariana Kruczka i innych. Dyplom uzyskała w Pracowniach Miedziorytu i Projektowania Książki w 1975 r.
wystawa czynna 10-28 października 2020 r., Biała Galeria CENTRUM
wernisaż wystawy – 9 października 2020 r. (piątek), g. 18.00
Małgorzata Jagiełło – edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, między innymi u Witolda Damasiewicza, Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej, Jana Januarego Jańczaka i Janusza Wysockiego. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. prof. Jana Świderskiego, Mieczysława Wejmana, Witolda Skulicza, Paulina Wojtyny, Jacka Gaja, Zbysława M. Maciejewskiego, Mariana Kruczka i innych. Dyplom uzyskała w Pracowniach Miedziorytu i Projektowania Książki w 1975 r.
Od 50 lat tworzy w dziedzinie malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii i grafiki cyfrowej oraz projektowania. Brała udział w wielu konkursach, projektach, wystawach zbiorowych i indywidualnych. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Mieszka i tworzy w Krakowie i w Gorcach. Pisze wiersze.
wernisaż wystawy – 9 października 2020 r. (piątek), g. 18.00
Małgorzata Jagiełło – edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, między innymi u Witolda Damasiewicza, Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej, Jana Januarego Jańczaka i Janusza Wysockiego. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach prof. prof. Jana Świderskiego, Mieczysława Wejmana, Witolda Skulicza, Paulina Wojtyny, Jacka Gaja, Zbysława M. Maciejewskiego, Mariana Kruczka i innych. Dyplom uzyskała w Pracowniach Miedziorytu i Projektowania Książki w 1975 r.
- Nowohuckie Centrum Kultury
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Sie
26
Wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk | Pejzaże nie całkiem niemożliwe
- Wystawa
- Otwarte wydarzenie
- 26th Sie, 2020 10:00 - 4th Wrz, 2020 18:00
Zapraszamy na wystawę malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk w naszej galerii. Ekspozycja potrwa od 24 sierpnia do 4 września 2020 r.
"Pejzaże nie całkiem niemożliwe"
Na pierwszy rzut oka dekoracyjne...
Zapraszamy na wystawę malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk w naszej galerii. Ekspozycja potrwa od 24 sierpnia do 4 września 2020 r.
"Pejzaże nie całkiem niemożliwe"
Na pierwszy rzut oka dekoracyjne i abstrakcyjne, ale gdy podejdziemy bliżej odkrywają przed nami swoje narracyjne sekrety - takie właśnie są obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk.
Artystka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1986 roku otrzymała dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Początkowo wyrażała swoje emocje poprzez grafikę, do której później dołączyła technika pasteli, a finalnie również malarstwo. Analizując te drogi twórczości, nie sposób nie dostrzec ich wzajemnego przenikania się. Na płótnach artystki dominują niewielkie graficzne ideogramy. Zmultiplikowane i ściśle ułożone znaki, tworzą pewnego rodzaju mozaikę, w której mieszają się w motywy abstrakcyjne i symbole, tworząc ukryte narracje, które artystka często łączy w cykle. Ten tytułowy - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" - jest realizowany od kilku lat.
Ekspozycję można oglądać od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10.00 do 18.00.
Galeria Sztuki ATTIS
Kraków, ul. Starowiślna 14
"Pejzaże nie całkiem niemożliwe"
Na pierwszy rzut oka dekoracyjne i abstrakcyjne, ale gdy podejdziemy bliżej odkrywają przed nami swoje narracyjne sekrety - takie właśnie są obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk.
Artystka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1986 roku otrzymała dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Początkowo wyrażała swoje emocje poprzez grafikę, do której później dołączyła technika pasteli, a finalnie również malarstwo. Analizując te drogi twórczości, nie sposób nie dostrzec ich wzajemnego przenikania się. Na płótnach artystki dominują niewielkie graficzne ideogramy. Zmultiplikowane i ściśle ułożone znaki, tworzą pewnego rodzaju mozaikę, w której mieszają się w motywy abstrakcyjne i symbole, tworząc ukryte narracje, które artystka często łączy w cykle. Ten tytułowy - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" - jest realizowany od kilku lat.
Ekspozycję można oglądać od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10.00 do 18.00.
Galeria Sztuki ATTIS
Kraków, ul. Starowiślna 14
- Galeria Sztuki ATTIS
- 1
-
- Przepraszamy, ale wydarzenie zostało zakończone i nie można potwierdzić w nim udziału lub cokolwiek zmienić.
Brak wydarzenia utworzonego w przeszłości.
Unable to load tooltip content.