Wyszykiwanie wydarzeń blisko ciebie
Paź, 2024
Wydarzenia wedle miesięcy
Paź
04

WORLD PRESS PHOTO – 67. edycja

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   4th Paź, 2024 12:00 - 27th Paź, 2024 13:30
WORLD PRESS PHOTO – 67. edycja wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024 Najlepsze fotografie prasowe już po raz siódmy w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie! Od wyniszczających konfli... WORLD PRESS PHOTO – 67. edycja
wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024

Najlepsze fotografie prasowe już po raz siódmy w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie!

Od wyniszczających konfliktów i wstrząsów politycznych po kryzys klimatyczny i bezpieczeństwo przemieszczania się migrantów. Wybrane przez niezależne jury opowieści mają zachęcać do podjęcia próby lepszego zrozumienia bieżących wydarzeń, budzić świadomość, a także przypominać o potrzebie wolności prasy we wszystkich zakątkach świata. 24 zwycięzców, sześć wyróżnień honorowych i dwa wyróżnienia specjalne jury zostały wybrane spośród 61 062 zgłoszeń nadesłanych przez 3851 fotografów ze 130 krajów.

Z każdego z 6 regionów świata (Afryka, Ameryka Północna i Środkowa, Ameryka Południowa, Azja, Azja Południowo-Wschodnia i Oceania oraz Europa) wybrano zwycięzców w czterech kategoriach (zdjęcie pojedyncze, reportaż, projekt długoterminowy oraz „format dowolny”), wybrano także „zwycięzców globalnych”.

Główną nagrodę w konkursie World Press Photo 2024 zdobył Mohammed Salem z Palestyny (Reuters), za fotografię ukazującą Palestyńska kobietę Inas obejmującą ciało swojej 5-leltniej siostrzenicy, która zginęła w trakcie bombardowań.



INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH:

Zabierz ze sobą słuchawki i telefon – po zeskanowaniu kodu QR przy fotografii usłyszysz historię zdjęcia (lektor w języku angielskim).

Na ekspozycji World Press Photo niektóre fotografie są drastyczne, mogą wzbudzać lęk oraz poczucie niepokoju. Wejście na wystawę na własną odpowiedzialność, dzieci – pod opieką dorosłych.

Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich prosimy o kontakt z Biurem Organizacji Widowni (tel. 12 644 02 66 w. 55, rezerwacja@nck.krakow.pl)



Kuratorka projektu SIŁA FOTOGRAFII 2024 – Monika Stachnik-Czapla
Paź
04

Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   4th Paź, 2024 12:00 - 3rd Gru, 2024 13:30
Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024 otwarcie wystawy – 4 października (piątek), g. 18.00 Wyposażony w średnioformatowy, anal... Wojtek Moskwa „SANSARA Nepal” – wystawa fotografii
wystawa w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII 2024

otwarcie wystawy – 4 października (piątek), g. 18.00



Wyposażony w średnioformatowy, analogowy aparat przemierzył już tysiące kilometrów. Nie potrafił jednak nazwać tematu swoich fotografii a decyzję, kiedy nacisnąć spust podejmował intuicyjnie. Po wyprawie do Nepalu w 2012 roku zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu, doszedł do pojęcia sansary i znalazł sedno swych wędrówek.

Sansara – w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.
/źródło – wikipedia/

Na wystawę składają się kwadratowe fotografie w formatach o boku od 20 do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, które autor pisał ponad rok po wyprawie. Zawarł w nich historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i autobiograficzne wspomnienia pojawiające się podczas przygotowywania zdjęć do wystawy.

Prace Wojtka Moskwy są dla mnie bardzo ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak Nepal, widziany na tysiącach „turystycznych” kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności. Zdjęcia są przemyślane, świetnie skomponowane, różnorodne i stanowią zwartą całość. Zachęcają do podróży, nie tylko do tego kraju, ale w szerszym symbolicznym znaczeniu, bowiem zawierają w sobie element pewnego niedopowiedzenia i tajemnicy. Zmienność planów, perspektywy ujęć, gradacja szarości, wszystko to składa się na pogłębione odczuwanie tych niezwykłych krajobrazów i sytuacji. Warto przy takiej fotografii zatrzymać się i zadumać nad siłą fotograficznego zapisu wykonanego z pasją i pełnym, świadomym zaangażowaniem autora.
– Marek Grygiel



Wojtek Moskwa – artysta fotograf, urodzony 1976 w Ełku, mieszka w Warszawie. W 2001 ukończył Politechnikę Gdańską, po dwóch latach porzucił pracę w zawodzie dla fotografii. Debiutował w 2012 wystawą oraz albumem „SANSARA Nepal”. Ostatni zakończony projekt to „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, który zrealizował dla Muzeum Historycznego w Ełku. Obecnie pracuje nad projektem „WĘDRÓWKA DUSZ” tworzonym od 2006 w Polsce. Choć jeszcze nie było oficjalnej premiery, prace z tego cyklu zostały już wyróżnione w międzynarodowych konkursach w Polsce i USA. Prezentując fotografie autor zestawia je często z osobistymi tekstami. Fotografuje średnioformatowym, analogowym aparatem.

Ważniejsze nagrody: 2020 – stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii sztuki wizualne; 2019 – fotograf miesiąca magazynu SZEROKI KADR; 2015 – GRAND PRIX FOTOFESTIWAL 2015 – wyróżnienie; 2008 – Pilzner Urquell International Photography Awards w USA – II nagroda.

Albumy: „KRAINA – opowieść o wąskim torze”, tekst Michał Olszewski, Muzeum historyczne w Ełku, 2016; „SANSARA Nepal”, tekst Wojtek Moskwa, Marek Grygiel, SPLOT Akademia Działań Szkoleniowo-Artystycznych, 2012.



Kuratorka projektu SIŁA FOTOGRAFII 2024 – Monika Stachnik-Czapla
Paź
04

SIŁA FOTOGRAFII 2024: Anita Andrzejewska „Outside In” – wystawa fotografii

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   4th Paź, 2024 13:00 - 5th Lis, 2024 13:30 - UTC
Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się ... Cykl „Outside In” tworzą fotografie oddalone od siebie w czasie i przestrzeni, powstałe w ciągu kilku lat, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Obrazy układają się w nielinearny ciąg wydarzeń, wyjętych ze swoich kontekstów, w osobistą, wewnętrzną narrację, utkaną z przetworzonych motywów świata zewnętrznego. Zaczynamy od widoku z okna, który symbolicznie łączy wewnętrzne z zewnętrznym, a potem wędrujemy przez otwarte przestrzenie, napotykając motywy mówiące o przemijaniu, śmierci, wolności, obecności, nieobecności i tajemnicy. Od jednego do drugiego zdjęcia prowadzi jakiś szczegół czy motyw, w podobny sposób jak działa pamięć lub sny – jedno wspomnienie prowadzi do następnego, poprzez detal lub nastrój, a te połączenia są często nieoczywiste.
Paź
04

SIŁA FOTOGRAFII 2024: Zdzisław Beksiński „Materie nieoczywiste” – wystawa fotografii z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich

  1.   Wystawa
  2.   Otwarte wydarzenie
  1.   4th Paź, 2024 13:00 - 3rd Lis, 2024 13:30 - UTC
Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu ... Lata pięćdziesiąte. Młody Beksiński marzy o pójściu na studia do szkoły filmowej w Łodzi. A w filmie to – co go interesuje szczególnie – to montaż. Jednak ojciec sprzeciwia się i nakazuje posłusznemu synowi wstąpić na architekturę, bo ta ma przyszłość w zburzonej przez wojnę Polsce. Nie mogąc rozpocząć studiów filmowych Beksiński zastępuje wymarzoną kamerę filmową aparatem fotograficznym, a stół montażowy ciemnią. Ponieważ jest skrajnym indywidualistą, to ów aparat uwalnia go również od pracy w kolektywie i od konfliktowych stosunków, jakie pociąga za sobą kierowanie ekipą filmową.
W tym dniu nie ma żadnych wydarzeń.
Unable to load tooltip content.