Sprzeczne przyszłości to hasło-teza, które zachęca do refleksji nad aktualnym stanem rzeczywistości. Przyszłość czyli sztandarowy termin artystów Wielkiej Awangardy będący dla nich przede wszystkim synonimem optymizmu i nadziei na lepsze jutro, w...Sprzeczne przyszłości to hasło-teza, które zachęca do refleksji nad aktualnym stanem rzeczywistości. Przyszłość czyli sztandarowy termin artystów Wielkiej Awangardy będący dla nich przede wszystkim synonimem optymizmu i nadziei na lepsze jutro, w ostatnich latach stał się określeniem, które ewokuje niepokój, a czasem wręcz lęk przed tym, co ma nastąpić. Szalejąca od roku pandemia koronawirusa jest nie tylko największą katastrofą naturalną, która w ten czy inny sposób dotknęła wszystkich mieszkańców globu, ale także katalizatorem „niezałatwionych spraw” w obszarze życia społecznego czy politycznego, relacji międzyludzkich i globalnych zagadnień klimatycznych. Jednocześnie coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z nierówności i odmienności warunków życia w różnych częściach świata, a także sprzeczności interesów poszczególnych grup, z których każda walczy przede wszystkim o własną przyszłość.
W pracach wybranych na Wystawę Główną graficy i graficzki rejestrują ulotne chwile (Iku Hidaka) i opisują niszczejące obszary (Vanessa Hall-Patch, Colin Lyons), dzielą się bolesnymi doświadczeniami (Gábor Koós) i zwracają uwagę na istotę relacji człowieka z naturą (Edward Bateman, Lihie Gendler-Talmor, Michalina Wawrzyczek-Klasik, Hanna Oinonen), podejmują temat nieprzepracowanych traum (Justyna Sokołowska, Jolanta Rejs, Werner Schaarmann, Nikola Radosavljević) i ukazują możliwe konfiguracje związane z trans-humanizmem (Grzegorz Frydryk, Paulina Łabuz-Tarara), wreszcie uczulają na ambiwalentne działanie słów (Zuzanna Dyrda) i walczą o odzyskanie własnej intymnej przestrzeni (Magdalena Hlawacz, Piotr Szurek).
Artyści i artystki biorący udział w MTG 2021 podzielają i wyrażają przy pomocy środków wizualnych niepokój, który jest nieobcy każdemu z nas, jednocześnie starają się uwrażliwić odbiorców na zachodzące wokół zmiany i zachęcić ich do podejmowania działań zapobiegawczych, zarówno na mikro- jak i makroskalę.
– Marta Anna Raczek-Karcz
Kuratorka Wystawy Głównej
Międzynarodowego Triennale Grafiki w KrakowieWięcej