magazyn sztuki


wydarzenia  - archiwa

2000 - 2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012


Archiwa Galerii >>>


Miesiąc forografi

2003 

2004 

2006 

2007

2008

 

Domowa Atmosfera

2004


Dekada Fotografii

2006

2007


Triennale Grafiki

w Krakowie

2006


Projekt

Konfrontationen /

konfrontacje

2006


MIĘDZYNARODOWY

FESTIWAL TKANINY

ARTYSTYCZNEJ

2007


DESIGN ATTACK

2010

 

Galeria Vauxhall

Krzeszowice, ul. Walkowskiego 1

Iwo Birkenmajer, Mira Skoczek-Wojnicka

„ 2 różne światy” malarstwo i grafika

od 10 grudnia 2010


Galeria A1 Politechniki Krakowskiej

ul. Kanonicza 1

W stronę natury

grafiki Roksany Gołębiowskiej i Anny Siek

od 10.12.2010


Galeria Autorska Rzeźby Wiesława Domańskiego

Adam Marczukiewicz

"Są takie miejsca..." - malarstwo

od 22.10.2010 r.


Pracownia Krzysztofa Ludwina

malarstwo

Krzysztof Ludwin

ceramika

Renata Latas, Agnieszka Salon, Joanna Zamostowska - Wolna, Ewa Mika, Małgorzata Wójciak

16.10.2010


Prodesigne

Galeria Kazimierz - Plac Historyczny ul. Podgórska 34

Lena Hensel

"Out of Space"

rzeźba i rysunki

16 października 2010 o godz. 17:37

Wystawa prezentowana jest w ramach kolejnej odsłony Inicjatywy Dizajn w ramach współpracy Prodesigne, Fundacji Pauza oraz Goethe-Institut w Krakowie. Ekspozycja potrwa do 30.11.2010.

Lena Hensel (1980, Berlin). Po maturze odbyła roczną praktykę w atelier rzeźbiarza Rainer’a Fest’a w Berlinie. Ukończyła Akademie der bildenden Künste w Norymberdze (Wydział Rzeźby), a następnie obroniła dyplom na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (także na Wydziale Rzeźby). Lena Hensel tworzy autorską techniką, w której delikatne z szorstkim, miękkie z twardym przenika się, ukazując ambiwalentny charakter swoich prac. Obiekty i rysunki ukazane w instalacjach, tworzą sieć ciasno splecionych znaczeń i zależności, wykraczają poza klasyczne ramy rzeźby czy grafiki, kreują paralelny świat snu. Od 2007 Lena Hensel intensywnie działa artystycznie w Krakowie oraz Berlinie. Zorganizowała Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarskie Fe.kontakt (Fabryka Schindlera, Kraków). Uczestniczyła w wystawach zbiorowych w Niemczech i Polsce (m.in. w Poznaniu, Zielonej Górze, Tarnowie, Hamburgu, Essen). W 2009 roku odbyła się pierwsza indywidualna wystawa Leny Hensel, 'materia in somnis', w galerii Kolory w Krakowie. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2010."(...) Prace tworzone przez Lenę Hensel zawieszone są między jawą i snem.

(...) Wystawa rzeźb i rysunków Leny Hensel „Out of Space” to warkocz ciasno splecionych znaczeń i zależności. Szkatułkowość założeń tej realizacji przejawia się na wielu poziomach, począwszy od zaanektowania przestrzeni na co dzień dedykowanej odmiennym funkcjom. Dobitne wrażenie otoczenia, osaczenia niemalże, przez agresywne - choć paradoksalnie pozornie miękkie - obiekty Leny Hensel, potęguje doświadczenie. Ekspozycja jest formą zapanowania nad przestrzenią. Obiekty tworzące wystawę przejmują sale wystawowe, zmieniają ich dynamikę, załamują zastane światło.

Powstają nowe trakty, zarysowują się nowe cienie. Sztuka podporządkowuje sobie otoczenie. Oswaja zastane warunki narzucając swoje reguły i zasady gry. Istniejąc intensywnie w pomieszczeniach opiera się na nich, na ich sile i specyfice. Mości sie wygodnie w samym centrum uwagi i wkracza w zapomniane zakamarki. Magia połączeń i dialog z tego wynikający stają się galaktyką znaczeń i odniesień. Bogactwo elementów i obfita symbolika wtopione są w przestrzeń. I - zatopione we własnej wymianie zdań - przejmują nad nią kontrolę. Bezdyskusyjnie."

(Karolina Harazim, kuratorka wystawy)


Galeria Stowarzyszenia "Wspólnota Polska"

Rynek Główny 14

Twórczość malarzy polskich z Białorusi

pażdziernik 2010


Biblioteka Jagiellońska 

przy ul. Oleandry 3

Krzysztof Gierałtowski

od 2 października 2010


Galeria "Larousse"

św.Tomasza 22

Kazimierz Machowina

pastele

od 30.09.2010

Pastelowy kot, pastelowy ptak, pastelowy rejowiec.

Do małego portu, może to tylko przystań, nie wiem czy w zatoce, wpływają zmęczone żagle na niezłomnych masztach. Stateczna duma z zakończonej misji, lekki szmer satysfakcji ociera się o burty. Odpoczniemy. Zrobiliśmy swoje. Chociaż mgła napływa od lądu, każdy widzi jak jest. Nazajutrz, które wróciły wcześniej, wypoczęte dziarsko wyruszają w nowy rejs. Jaki będzie cel? To nie ma nic do rzeczy, to nasze przeznaczenie.

Ptak, kot, drzewo, w perspektywie przestrzeni czuwają jak żaden z filozofów. Nie żerują ani nie polują. Wyciszone, wolne od naturalnych zachowań patrzą – żadnych drgań, napięcia, wszystko na swoim miejscu. Dobrze. Tak jest więcej. Nie czuć ciężaru pracy tak lekkiej w efekcie dokonania. Żaden znak nie poucza, kreska nie przekreśla ani nie podkreśla. Nikt nikogo nie gani. Pochwały zbędne. Wymówek brak. Jeden drugiemu nic nie odbiera. Proporcje dla widzących rzeczywiste, a równowaga przestrzeni w zawieszonej pauzie.

Kobieta śmiała podczas sesji malarskiej wybrała do gry na obrazie albo kota, albo ptaka, a może oboje. Człowiek bez pewności siebie wraca tam skąd wyruszył. Nie pokazuje twarzy, na nogach trzyma go nadzieja. Clown, niczym rzecznik tronu, malowanym uśmiechem odwraca uwagę od bólu. Stańczyk był tylko raz i nie powraca z przestrogą.

W pastelowym spokoju powraca świat zaginiony, świat ładu zaprogramowany powyżej wysokich technologii. Kochany świat. Wolny od wykrzykników.  

Henryk A. Pach


Klub BARAKA

Plac Nowy

BASE23

STWORZENIA Z 23 WYMIARU

od 30 września 2010 r.

Pierwsza indywidualna wystawa BASE23 w Polsce!

RAL-Galaxia i jej formy życiowe zostały odkryte przez aerozolowego naukowca BASE23 dwa i pół roku temu, po badaniach prowadzonych w laboratoriach przez około 17,5 roku w aerozolowym wszechświecie. Od tamtej pory kolorowe maszyny i zwierzęta wylądowały na planecie Ziemia, żeby uczynić nasze codzienne otoczenie bardziej barwnym. Możesz odnaleźć je na ulicach, w opustoszałych okolicach i halls of fame graffiti na całym świecie.

BASE23 rozpoczął przygodę z graffiti w 1989 r. i kontynuuje ją, specjalizując się w graficznym projektowaniu/typografii.

Mieszka i pracuje w Berlinie, wystawiał w Barcelonie, Londynie, Melbourne, Paryżu, Berlinie i kilku innych niemieckich miastach.


No Local

Kraków / Sławkowska 14

PASS | ED

Anna Zaradny

otwarcie: czwartek / 23.09.2010

Fundacja No Local zaprasza na cykl wystaw w ramach projektu Fragile Boredom. Pokażemy prace Anny Zaradny, Erika Büngera, Lawrence English’a, Pawła Kulczyńskiego. Ich twórczość nie daje się zdefiniować według jednego klucza, zwinnie wymykając się kolejnym etykietom. Wystawy będą pokazywane od września do grudnia 2010 w No Localu w Krakowie i bytomskiej Kronice.

Otwierająca cykl, wystawa "Pass|ed" Anny Zaradny przybiera raczej charakter environmentu niż klasycznej ekspozycji. Można o niej mówić także w kontekście fluxusowych eksperymentów lat. 60 – utworów, które łączyły wizualność, procesualność i dźwięk. Tak jak na przykład praca "Dream House" ("Dom Snów") La Monte Younga i Marian Zazeel (1962) – fluxusowego utworu/instalacji granego nieprzerwanie i doświadczanego jako organizm żyjący swoim własnym życiem, według swoich własnych praw.

Projekt Zaradny przywołuje te idee, przyjmując charakter utworu rozwijającego się w czasie, zakładającego pewną przypadkowość i wyczulenie na detale. Dominuje kilka motywów. Po pierwsze projekcje, które zrodziły się z pierwotnie przypadkowej obserwacji, a z czasem metodycznej rejestracji abstrakcyjnych zjawisk optycznych. Muzyka, którą Zaradny skomponowała jako oddzielne utwory przypisane poszczególnym obrazom. Przestrzeń, która nigdy nie jest pusta. Zawsze znajdzie się jakiś obiekt, na który można spojrzeć albo jakieś dźwięki, które można usłyszeć. Uzyskać ciszę – jak udowodnił Cage, to niewykonalne.

Czas pełni rolę jednego z kluczowych punktów odniesienia w projekcie Zaradny. Istnieje przede wszystkim w kontekście relacji między teraźniejszością a przeszłością. Pojawia się choćby w symbolicznej transpozycji sytuacji z procesu rejestracji do chwili obecnej. Materiał wizualny powstawał w warunkach odpowiadających sposobowi zaplanowania wystawy. Tak więc, jak na początku od artystki, teraz od widzów wymaga czasu, uwagi, wrażliwości na to co znikome, kruche i proste.

Ważny jest także wątek ciągłości obrazu i dźwięku oraz ich przenikania. Muzyka jest funkcją czasu mawiał La Monte Young. Projekt Zaradny to potwierdza. Całość tworzy niekończącą się kompozycję, rodzaj organizmu lekko modyfikowanego przez lokalne warunki akustyczne i architektoniczne, dźwięki biur, miasta oraz wpadające słońce.

Projekt Fragile Boredom \1, organizowany w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizator: Fundacja No Local

Kurator projektu: Paweł Kulczyński


Centrum Sztuki SOLVAY

Michał Marek

„Dziurawa ręka, dziurawe oko, dziurawy obraz” – malarstwo

od 17.09.2010

Centrum Sztuki SOLVAY (Kraków, ul.Zakopiańska 62) , serdecznie zaprasza w piątek, 17.09.2010 o godzinie 18.30 na wernisaż wystawy  wrocławskiego artysty Michała Marka.

Ekspozycja, mająca charakter instalacji malarskiej wskazuje na problem, który wykracza poza kwestie tradycyjnej estetyki plastycznej. Dlatego też, niejako wbrew malarstwu, w przestrzeni galerii odbiorca nie dozna zachwytu nad mistrzostwem warsztatu, czy wirtuozerią rozstrzygnięć formalno - kolorystycznych. Michał Marek przenosi „środek ciężkości” swojego pokazu nieco dalej. Opowiada o zmaganiu się z materią.

Za pomocą mechanizmu autonegacji dotyka problematyki relacji Artysta – Dzieło, mówi o szacunku wobec malarstwa i goryczy twórczego błądzenia. 

W kontekście tego, projekt „Dziurawa ręka, dziurawe oko, dziurawy obraz” to przede wszystkim manifestacja ludzkiej szczerości i pokory wobec uprawianej dyscypliny, a dopiero w dalszej kolejności wystawa w bardziej zwyczajowym tego słowa znaczeniu.


Dom Polonii

Barbara Maryanska, Mira Satryan

malarstwo

od 2.09.2010 r

(fot.B.P.)


Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Antoni Rząsa

rzeźba

od 08.08 - 03.10. 2010


cellar gallery

wielopole 12

Aleksander Beneke, Maria Husarska, Agata Mazur, Zbyszko Oleś, Andrzej Pilichowski-Ragno, Tomasz Zugaj

od 18.06.2010


Pałac pod Baranami

Rynek 27, Kraków

Kobieta - Diva

Szymon Brodziak, Joanna kustra, Borys Makary, Bartek Radwan, Piotr Stokłosa, Jacek Świderski

12.06.2010


FUNDACJA JUDAICA

Centrum Kultury Żydowskiej

MAŁGORZATA BUNDZEWICZ

przestrzeń bławatna - malarstwo

od 11 CZERWCA 2010


Galeria Autorska Wiesława Domańskiego

grupa arkifuse

Paris a Cracovie

2010-05-25

(fot.B.P.) 


Galeria Probeo

ul.Floriańska 53

Alan Rzepka

malarstwo

od 2010-05-28


Galeria Nota Bene

ul.Kochanowskiego 10/1

Ryszard Grazda

obrazy podwójne, obrazy czerwone

od 15.01.2010

(fot.B.P.) 

 

Biuro Wystaw Artystycznych – Galeria Miejska w Tarnowie

w nowej siedzibie Galerii – Dworcu PKP

Witold Pazera

Biała Lokomotywa – Autobiografia

Jubileusz 30-lecia pracy twórczej

od 17.12.2011

O pracach artysty:

Nastrojowość i tajemnica fantastycznej wyobraźni Pazery wyrażone są we wszystkich wątkach, cyklach i tematach jego obrazów poprzez pulsowanie świateł i obecność względnej chronologii czasu. Obrazy Pazery są poetyckie, muzyczne i metafizyczne, nasycone symbolicznymi i metaforycznymi treściami. Są one dla widza zagadką, wywołują w nim jeszcze większą potrzebę odkrywania tego dziwnego świata, zbliżonego często do projekcji snów, gdzie objawiają się ze zdwojoną intensywnością nasze skryte marzenia i namiętności (...)

prof. Stanisław Tabisz „Nastroje wyobraźni"

Podobno Polska jest krajem poetów, piszą o tym ludzie Wschodu i Zachodu, podobno nad sztuką polską unosi sie romantyczna melancholia, tak powiadają obcy. Jeżeli to wszystko prawda, to Witold jest jeszcze jedną gałęzią bardzo starego drzewa.

Malarz ten mieszka w mieście, które uważało się za stolicę co najmniej, za miasto środka „Galicji". To tutaj magistrat, jak w jakimś dziwnym śnie wymyślił i wybudował lilię tramwaju, który przecinał otwarte kanały miejskie i wypucowany błyszczał jak przeniesiony z innego świata. Oniryczne malarstwo Pazery nie pojawiło się więc z nikąd. To w tej prowincji, w takiej atmosferze, w podobnym miasteczku rodziła się proza Bruno Schulza.

Czy można się dziwić, że w obrazach Pazery anioły niespokojnie przebiegają ulicami i grają na skrzypcach, że nad wyniosłe zamki przylatują okręty przybyłe z innego czasu.

Malarz zresztą powiada, że wcale by sie nie zdziwił, gdyby w drzwiach jego pracowni pojawił się świetlisty anioł.

dr Stanisław Potępa

Witold Pazera – malarz, rysownik, satyryk, fotograf. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych

 w Krakowie, uczeń prof. Jerzego Nowosielskiego (dyplom 1980). Dwukrotny stypendysta Ministra  Kultury i Sztuki. Od 1992 roku prowadzi Autorską Pracownię Plastyczną. Autor rysunków satyrycznych do wielu gazet, twórca projektów scenograficznych, projektów graficznych: plakatów, programów teatralnych, ilustracji książkowej. Laureat ponad 20 nagród i wyróżnień (ostatnio: Pierwsza Nagroda w Międzynarodowym Konkursie „Srebrny Czworokąt"- Przemyśl, 2003; Nagroda Rady Miasta Tarnowa za „Twórczość artystyczną" – 2004;Nagroda Wydziału Kultury Urzędu Miasta Tarnowa – „Salon Jesienny ZPAP Oddział Tarnów" 2005).

Od 1979 roku uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych -  krajowych i zagranicznych, oraz blisko 50 plenerach i wystawach poplenerowych. W dorobku posiada blisko 40 wystaw indywidualnych (cykle: „Światy Pazery", „Pazera Nuovo", „Komedia Ludzka", „Królestwo Wyobraźni", „Czarne na Białym", „Z kobietą w tytule", „Z kobietą w tytule II”, „Jeszcze pożyjemy - Autobiografia", które prezentował m. in. w: Tarnowie, Krakowie, Rzeszowie, Sopocie, Bydgoszczy, Gagny, Sevran – Boudotte, Paryżu, Bissendorf. Stale współpracuje z krakowską Galerią Mariana Gołogórskiego.

Ważniejsze wystawy krajowe: „Absolwenci" - Bunkier Sztuki, Kraków 1980; „Arsenał 88" – Warszawa; „Surrealiści Polscy" - Częstochowa, Wrocław, Olsztyn; „Nowosielski i jego uczniowie" -Sukiennice, Kraków, „Bielska Jesień" - Bielsko-Biała (Nagroda Prezydenta Miasta, 1985), „Sport w Sztuce" - Łódź, Warszawa; „Inne obszary w malarstwie” – Koszalin; „Bliźniemu Swemu" – Warszawa, Wrocław, Kraków, Rzeszów.

Udział w wystawach zagranicznych, m.in. w: Norymberdze, Darmstadt, Bratysławie, Lipsku, Dreźnie, Paryżu, Orleanie, Schoten, Budapeszcie, Nowym Jorku.

Prace w zbiorach muzealnych i instytucji kulturalnych w kraju, wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą (m.in. Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Dania, Japonia, USA, Kanada).


Towarzystwo Słowaków

ul.Filipa 7

"Chopin" - wystawa poplenerowa artystów słowackich

od 07.12.2010


GALERIA ZEJSCIE

ul MAZOWIECKA 43

BOGDAN KORCZOWSKI

"Orbium Coelestium"

od 9 grudnia 2010


Galeria Nordic House i Galeria Labirynt

ul.św.Anny 5

Finn Birkelund, Vivi Christensen, Małgorzata Rosińska, Anna Schumacher

wspólne spojrzenie 2

od 04.11.2010


Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna

ul. Straszewskiego 21-22

Małgorzata Józefowicz

od 27.10.2010


Instytut Francuski w Krakowie

ul.Stolarska 15

WOKOL PAUL'A CLAUDEL'A

Wystawa w formie instalacji stworzona pod wpływem twórczości Paula Claudela.

Autorzy: Marion BOUVIER, Lucile CLERC-VERHOEVEN, Wojciech RZADEK, Barbara STECUN

od 26 października 2010


BARAKA

róg ul. Warszauera i pl. Nowego

FOXY & WIURA pn. PIĘKNA I BESTIA – GALERIA PRZODKÓW

28 października 2010 r. o godz. 20.00

Foxy i Wiur teleportowali się tym razem do świata wykręconej wyobraźni. Pod zupełnie nieznanymi nikomu pseudonimami Piękna i Bestia przedstawią galerię swoich przodków. A że historia ich rodów jest pogmatwana przez wichry historii, zobaczymy pożeraczy wieprzowiny i dystyngowane podśmierdujące naftaliną damy. Futra i noże, zakonnicy i rozpustnice. Przybywajcie więc tłumnie, aby zaznajomić się z historią rodziny DOA. Filmy z gatunku "płaszcza i szpady" oraz horrory klasy D bledną przy tym, co zobaczycie 28 października w Barace.


Zamek Królewski na Wawelu i Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

Edward Dwurnik

Bitwa pod Grunwaldem

od 29.10.2010

Edward Dwurnik „Bitwy pod Grunwaldem”

Wystawa współczesnego artysty na Zamku Królewskim na Wawelu to wydarzenie należące do rzadkości. W przypadku „Bitew pod Grunwaldem” elementem wiążącym to, co klasyczne w polskiej sztuce z poszukującym i nowym, jest historia. Zestawienie prac Edwarda Dwurnika ze sztandarowymi obrazami Jana Matejki stanowi okazję

do przemyślenia, jak przy pomocy malarstwa budujemy postrzeganie siebie jako Polaków.

Sztuka, prezentująca twórczość żyjących artystów pojawiła się na Wawelu w okresie międzywojennym, kiedy pokazywano tu malarstwo m. in. Józefa Pankiewicza, Jana Cybisa i Zygmunta Waliszewskiego. Będąc kolejnym wydarzeniem tego typu, wystawa Edwarda Dwurnika wpisuje się w szerszy kontekst wydarzeń

w polskiej historii sztuki. Podobnie jak poprzednio, intryguje zestawieniem tego, co nowe z monumentalną klasyką. Trudno o bardziej kontrowersyjne miejsce dla prezentowanych prac Edwarda Dwurnika niż komnaty na Wawelu. Funkcjonując – chcąc, nie chcąc – jako element obchodów sześćsetlecia bitwy pod Grunwaldem, prezentuje własną postawę wobec wydarzenia, które w istotnym stopniu kształtuje polską tożsamość. Malarstwo Dwurnika zestawione z obrazami Matejki puentuje nie tylko cykl imprez celebrujących zwycięstwo nad Zakonem Krzyżackim, ale odnosi się do rodzimych mitów. W tym kontekście współpraca dwóch instytucji, Zamku Królewskiego na Wawelu z nowopowstającym Muzeum Sztuki Współczesnej, jest wydarzeniem symptomatycznym. Stanowi ogniwo łączące to, co w Polskiej sztuce uznane i dostojne, z poszukującym „nowym”.

            Edward Dwurnik należy do nielicznych malarzy współczesnych podejmujących zagadnienia historyczne. Historia nie jest jedynym tematem w jego sztuce, niemniej pojawia się aż w dwustu obrazach

i w paru tysiącach rysunków. Artysta wyraźnie czuje swoje uzależnienie historyczne. Wie, że historia go ukształtowała, zdeformowała, zdemoralizowała, uwzniośliła i zrobiła z nim mnóstwo rzeczy, na które nie miał wpływu. Wydarzenia i pomniki historyczne (takie chociażby jak Pałac Kultury i Nauki) są dla niego znakami drogowymi pamięci. Są również publicznymi wyrzutami sumienia, które funkcjonują w roli moralnych zobowiązań. Należy również pamiętać, że Edward Dwurnik w swoim życiu był świadkiem różnych gwałtów historycznych, których doświadczała Polska. I te wydarzenia pojawiają się w jego malarstwie, każde z nich rozpisane na cykle, każde inaczej rozwiązane malarsko.


Piwnice Hotelu Pod Różą

ul. Floriańska 14

inauguracja Grechuta Festiwal

Jan Kanty Pawluśkiewicz

malarstwa żel-art

od 6 października 2010


Muzeum Archeologiczne

Muzeum Historii Fotografii

Indywidualności Polskie

Krzysztof Gierałtowski

fotografia

od 1 października 2010


Klub Drukarnia

ul.Nadwiślańska 1

Fred Gijbels

"kładka" - fotografia dokumentująca proces konstrukcji kładki która połączy Kazimierz z Podgórzem

od 28.09.2010


Galeria "Kotłownia" 

Politechnika Krakowska

ul. Warszawska 24

Jerzy Dmitruk, Roksana Gołębiowska, Anna Sadowska, Jacek Zaborski

Wystawa trwa od 20.09.-12.10.2010


Filcharmonia Krakowska

Władysław Dudek, Mariusz Dydo, Jerzy Kędziora, Marian Konieczny, Krystyna Nowakowska, Jerzy Nowakowski, Maria Preis - Podczerwińska, Aleksander Śliwa, Janusz Wątor, Ewa Wójcik - Konstantinowska

"Chopin - dialog przestrzeni"

zbiorowa wystawa rzeźby

16.09.2010

Wystawa w Filharmoni 16.09.2010 - 18.09.2010

potem w Galerii Sztuki Grodzka 21.09.2010 - 19.10.2010

finisaż Galeria Sztuki Grodzka 19.10.2010 godz 19


Galeria Austriackiego Konsulatu Generalnego 

w Krakowie przy ul. Cybulskiego 9

Ferdinand Schmutzer (1870-1928)

od 2 września 2010

Portrety autorstwa Schmutzera umożliwiają nam swoisty wgląd w życie polityczne, kulturalne i towarzyskie środowiska wiedeńskiego przełomu wieków. Widzimy tu sztychy z portretami Zygmunta Freuda, Alberta Einsteina, Cesarza Franciszka Józefa, Karla Luegera, Arthura Schnitzlera i wielu innych przedstawicieli epoki.  Dokumenty i korespondencja ilustrują związki pomiędzy Freudem, Schmutzerem i osobami portretowanymi.

Polityka, kultura i nauka

Część wystawy poświęcona jest politycznym władcom i decydentom z czasów życia Freuda: wybijające się postaci polityczne przed I wojną światową to cesarz Franciszek Józef i burmistrz Karl Lueger.  Część druga ilustruje wzajemne wpływy, punkty styczne i przenikanie się obszarów kultury i psychoanalizy. Jako przykład licznych już wówczas powiązań tematycznych wystawa prezentuje fotografie pisarza Arthura Schnitzlera, kompozytora Richarda Straussa i aktora Burgtheater Josefa Kainza.

Naukowcy i myśliciele są głównym tematem trzeciej części wystawy, gdzie widzimy przypuszczalnie najsłynniejszy z portretów - wizerunek Alberta Einsteina. Naukowiec ten spotkał Freuda w 1927 roku w Berlinie i nawiązał z nim korespondencję zatytułowaną „Dlaczego wojna?”

Archeolog Emanuel Löwy pomagał Freudowi - jednemu ze swoich najbliższych przyjaciół - w tworzeniu i katalogowaniu zbioru antyków. Z lekarzem Rudolfem Chrobakiem, współtwórcą nowoczesnej ginekologii, łączyły Freuda – prócz ukończenia tej samej szkoły medycznej u profesora Ernsta Brücke - relacje oparte na respekcie i wzajemnym szacunku. Portret dziennikarza Ernsta Benedykta, który był właścicielem i wydawcą ulubionej gazety Freuda „Die Neue Freie Presse, kończy tę część prezentacji. 

Technika Schmutzera

Podziwiając sportretowane postaci mamy również możliwość przyjrzenia się technice pracy Schmutzera. Fotografie, na podstawie których wykonywał on sztychy, dają nam wgląd w sposób pracy artysty; ich precyzyjne wykonanie dowodzi znajomości warsztatu i wysokich umiejętności artystycznych Schmutzera również w tej dziedzinie. Wystawa powstała we współpracy z Pracownią Miedziorytu Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. 

Ferdinand Schmutzer (1870-1928)

Ferdinand Schmutzer pochodził z rodziny o bogatych tradycjach artystycznych - jego pradziad Jacob Mathäus Schmutzer założył w Wiedniu Cesarsko-Królewską Akademię Miedziorytników („k.k. Kupferstecher-Academie”), która wkrótce połączyła się z Cesarsko-Królewską Akademią Zjednoczonych Sztuk Pięknych i należy dziś – jako Akademia Sztuk Pięknych w Wiedniu  (Akademie der bildenden Künste Wien) do najbardziej znaczących uczelni artystycznych w świecie. W młodości Schmutzer podążał za rodzinną tradycją i zajmował się rzeźbą, zanim podjął studia malarskie na Akademii Sztuk Pięknych.  Dla jego rozwoju artystycznego szczególnie ważnym momentem okazał się pobyt na studiach w Holandii, gdzie – pod wpływem dzieł Rembrandta – rozwinęły się jego zainteresowania sztuką rytowniczą, która od tego momentu znajdowała się w centrum jego twórczości artystycznej. Tworząc portrety dla wiedeńskiej śmietanki towarzyskiej, Schmutzer odniósł spory sukces finansowy i artystyczny; jako członek Secesji Wiedeńskiej od roku 1901 otrzymał wiele nagród i wyróżnień, a jego prace pojawiały się na międzynarodowych wystawach. Obok technicznej perfekcji, sławę innowacyjnego artysty przyniosły mu przede wszystkim formaty jego prac – były znacznie większe od tradycyjnych sztychów.

Uznanie akademickie przyszło w roku 1908, kiedy to został mianowany profesorem Akademii Sztuk Pięknych. W następnych latach wprowadził kolejne nowatorskie techniki – obok większych formatów stosował innowacyjne metody wytrawiania i eksperymentował z nowego rodzaju rylcami. W roku 1922 przejął na 2 lata urząd Rektora Akademii. Ferdinand Schmutzer zmarł w roku 1928 w swojej willi przy Sternwartestrasse, która do dziś znajduje się w posiadaniu jego rodziny.

Z Wiednia wystawa przybywa po raz pierwszy do Krakowa, drugiego co do wielkości miasta Polski i nieformalnej stolicy kulturalnej kraju, gdzie wymiana kulturalna z Wiedniem ma swoją wielowiekową tradycję. Cieszymy się, że możemy w Galerii Austriackiego Konsulatu Generalnego pokazać kilka portretów wykonanych techniką rytowniczą przez jednego z najsławniejszych i najbardziej znaczących artystów sztuki miedziorytniczej na przełomie wieków.

Austriacki Konsulat Generalny

Austriackie Forum Kultury


Galeria Austriackiego Konsulatu Generalnego

Jerzy Feiner

malarstwo

od 2010-02-15


home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt