wydarzenia
2004 |
Kacper Bożek i Tomasz Daniec
grafika
od 13.05.2004
fotoreportaż z wernisażu |
Urszula Broll
malarstwo
3.11.2004
|
wydarzenia
2005 |
Zbigniew Cebula
malarstwo
od 29.04.2005
fotoreportaż z wernisażu
ROZMOWA
Skąd pomysł na cykl Handakos?
Bezpośrednią inspiracją był wyjazd do Grecji, na Kretę. Ale sięgnąłem też do Labiryntu nad morzem Zbigniewa Herberta. Tam jest opis ulicy Handakos. Poszedłem tam. Uliczka dziś wygląda zupełnie inaczej. Herbert był w He-raklionie chyba w latach 60. Teraz są tam kafejki i sklepiki dla turystów. Dlatego pojechałem do miejscowości Gonias gdzie jest stary klasztor1 i gdzie trafia niewielu turystów. Przypadkiem znalazłem uliczkę, która w moim wyobrażeniu odpowiadała opisowi Herberta. Kiedy wróciłem do Polski zacząłem ją malować i tak powstał cykl. Wszystko oparte jest na tym samym motywie - uliczki schodzącej do morza. Między białymi, szorstkimi ścianami domów widać brzeg morza i łódki.
Dotknęła Cię ta "śmierć w oślepiającym słońcu południa"? Na Twoich obrazach widać ciężkie, lepkie powietrze.
Rzeczywiście, czuło się tam gorące powietrze. Upał stawał się czasem materialny. Dlatego farba na niektórych obra-zach spływa po płótnie, które aż ugina się pod jej ciężarem. Poza tym lubię materię malarską. Grubą warstwę farby można położyć szpachlą lub pędzlem, poszarpać ją, nałożyć laserunek. To jest frajda czysto malarska >>>. |
Edyta Sobieraj
Opowieść o rzeczach niepotrzebnych - wystawa malarstwa
03.06.2005
katalog z wystawy (pdf)
fotoreportaż z wernisażu
|
Józef Marek
malarstwo, rzeźba
od 23.06.2005
fotoreportaż z wernisażu |
Tamara Berdowska
Obrazy, Obiekty Przestrzenne
18 XI - 5 XII 2005
fotoreportaż z wernisażu
Tamara Berdowska jest malarką pod każdym względem nietypową. Kiedy jej pokolenie w znakomitej większości uważa już samo malowanie na płótnie za anachroniczne - ona nie tylko używa pędzla i płótna, ale zdradzonej już dawno dla akrylu, tradycyjnej techniki malarstwa olejnego. Gdy cechą jej generacji jest tupet i wciąż nowe próby epatowania turpizmem, okrucieństwem czy obsceną i naruszaniem społecznych tabu dla uzyskania szybkiego rozgłosu - ona tworzy sztukę pełną dyskrecji, umiaru i ciszy. Gdy w jej pokoleniu twierdzi się, że mówienie o problemach uniwersalnych jest nic nie znaczącym bełkotem - ona owe uniwersalne zagadnienia uczyniła celem i jedyną treścią swojej sztuki. Subtelna, skromna i stroniąca od wszystkiego, co modne i głośne Berdowska tworzy sztukę poważną i skupioną, sztukę abstrakcji opartej na geometrii, czyli to, co nie jest dziś en vogue. Jest więc Tamara Berdowska oryginałem, artystką różniącą się od innych, a w konsekwencji samotną. Tak z wyboru, jak i konieczności. Bo społeczność nie akceptuje tego, co odmienne, co wyrasta poza przyjęte wzorce i ponad przeciętność. |
Ryszard Kwiecień
malarstwo tkanina rzeźba
16.12.2005
fotoreportaż z wernisażu
Co takiego musi si´ staç, by po Emierci twórcy jego nazwisko znikn´?o z ˝ycia artystycznego? Dlaczego tak łatwo zapomina się o twórczości wielu osób? Co musi się stać, ˝eby po twórcy została ledwie garstka cienkich katalogów, kilka prac rozsianych po magazynach muzealnych, wspomnienie uczniów lub przyjaciół z Akademii Sztuk Pięknych i niewiele więcej. Nie pojawia się ani na wystawach, w albumach czy na aukcjach. A współczesnemu światu nie spieszno do grzebania w archiwaliach przeszłości. Dziś pytania rozwiązujemy przy pomocy przeglądarek internetowych. Co, jeśli i tam nie znajdujemy odpowiedzi? Czy oznacza to, że kogoś nigdy nie było? Ryszard Kwiecień jest dziś całkowicie zapomniany. Nie on pierwszy i nie ostatni. Jak zwykle bywa w takich przypadkach, jego twórczość zachowała się w dużej części w zbiorach rodziny. Dziesiątki prac na papierze, płócien, wiele tkanin, rzeżby i prace na metalu. Szkoda by było takiej spuscizny nie przypomnieć. Salon Antykwaryczny Nautilus
i Galeria Pod Rejentem kolejny raz (wyręczając przy tym muzea) przypominają artystów, którzy kiedys tworzyli barwna boheme Krakowa. Choc tyle mozna zrobić, by na zawsze nie zniknęli. |
wydarzenia
2006 |
KAZIMIERZ MACHOWINA
malarstwo, rysunek
od 1 GRUDNIA 2006
fotoreportaż z wernisażu
|
Mistrzowie grafiki polskiej
1900-1939
Wystawa ze zbioru Grzegorza Arendta
od 26.09.2006
fotoreportaż z wernisażu
Zaprezentowano na niej przeszło 200 prac pochodzących ze zbioru krakowskiego kolekcjonera Pana Grzegorza Arendta. Wsród autorów znalazły się takie sławy jak Tadeusz Kulisiewicz, Konstanty Brandel, Tadeusz Cieślewski syn, Witold Wojtkiewcz, Władyslaw Skoczylas, Wojciech Weiss czy Tadeusz Makowski. Niektóre z grafik to unikaty, np. Alchemik Jana Gotarda. Można także zobaczyć plansze z najsławniejszych tek graficznych, m.in. "Teki Melpomeny". Eksponowane na wystawie prace reprezentują wszystkie techniki, jakimi poslugiwali sie artyści tego okresu.
KATALOG
Dopełnieniem wystawy, zorganizowanej w ramach Dni Grafiki towarzyszacej kolejnemu krakowskiemu Triennale jest pelny katalog zbioru. Na 80 stronach części tekstowej zamieszczono krótkie noty biograficzne artystów oraz opisy ponad 500 grafik z lat 1900-1939. Istotną cześcią publikacji jest plyta CD, na której umieszczono reprodukcje wszystkich grafik. Płyta została wyposażona w mechanizm pozwalajacy na uruchomienie jej na dowolnym komputerze, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania. Calość stanowi użyteczną pomoc dla każdego kolekcjonera grafiki, a także dla instytucji gromadzacych tego typu zbiory. To pierwsza cześć serii prezentującej kolekcje.
ARTYŚCI WYSTAWIANI:
Acedański Zygmunt, Axer Otto, Bartłomiejczyk Edmund Ludwik, Błocki Włodzimierz, Bogaczyk Romuald, Brandel Konstanty, Bunsch Adam, Bystrzycki Sobiesław Włodzimierz, Chrostowski Ostoja Stanisław, Cieślewski Tadeusz, syn, Cukierówna Aniela, Czajkowski Józef, Czajkowski Stanisław, Dadlez Paweł, Dunin-Piotrowska Maria, Dyboska Stefania, Fijałkowska Zofia, Filipkiewicz Stefan, Frycz Karol Józef, Frydrysiak Bernard, Gotard Jan, Grott Teodor, Gutkowska-Rychlewska Maria, Hrynkowski Jan, Jabłczyński Feliks, Jarocki Władyslaw, Jaźwiecki Franciszek Adam, Jurkiewicz Andrzej, Kamocki Stanisław, Komorowska Wanda, Konieczny Włodzimierz, Kotarbiński Mieczysław, Kowalski Leon, Krasnodebska-Gardowska Bogna, Kratochwil Marian, Kuczborski Stanisław, Kulisiewicz Tadeusz, Kunzek Henryk, Lam Władyslaw, Lewicki Leopold, Makowski Tadeusz, Mehoffer Józef, Menkes Zygmunt, Mierzejewski Jacek, Mrożewski Stefan, Nowotnowa Janina, Ossecki Wilk, Pankiewicz Józef, Pieniążek Józef, Pieńkowski Ignacy, Podgórski Stanislaw, Podoski Wiktor, Procajlowicz Antoni Stanislaw, Raczynski Stanislaw, Rassalski Stefan, Roguski Wladyslaw, Rubczak Jan, Rzecki-Szreniawa Stanisław, Sichulski Kazimierz, Siedlecki Franciszek, Skoczylas Władyslaw, Stanisławski Jan, Stankiewicz Zofia, Steller Pawel, Szmaj Stefan, Szpingier Zygmunt, Taranczewski Waclaw, Tyrowicz Ludwik, Waniek Eugeniusz, Wasowicz Wacław, Weiss Wojciech, Wojnarski Jan, Wojtkiewicz Witold, Wroniecki Jan, Wróblewska Krystyna, Wyczółkowski Leon, Zakrzewski Władyslaw, Żurawski Wladyslaw. |
Zbigniew Sprycha
malarstwo
od 10 czerwiec 2006
prezentacja prac w galerii sztukpuk
fotoreportaż z wernisażu |
Wojciech Weiss
grafiki i monotypie
od 28.02.2006
fotoreportaż z wernisażu (fot. AS) |
wydarzenia
2007 |
Kacper Bożyk
Mistrz i Małgorzata - Teka grafik
od 5.10.2007
fotoreportaż z wernisażu
Artysta urodził się w 1974 w Krakowie. Jest absolwentem Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem i Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracę dyplomowa zrealizował pod kierunkiem prof. Stanisława Wejmana w pracowni miedziorytu i litografii. Uprawia grafikę warsztatową i rysunek. Uniwersalne wartości powieści Michaiła Bułhakowa stały się dla Kacpra Bożka punktem wyjścia do wytrwałej, ponad trzyletniej pracy, której owocem jest dwanaście grafik, wykonanych w różnych technikach (akwaforta, akwatinta, mezzotinta, miękki werniks), składających się na tekę "Mistrz i Małgorzata". Misterne i precyzyjne grafiki zaludnił sforą Bułhakowowskich bohaterów, jednocześnie operując syntetycznym ujęciem głównych problemów moralnych przenikających powieść. |
Jerzy Skarżyński
KOMIKSY
wystawa projektów do komiksów:
"Janosik", "Fantomas ...", "P.E."
24 VIII - 7 IX 2007
Malarz, ilustrator, scenograf; członek Grupy Młodych Plastyków i współzałożyciel II Grupy Krakowskiej; od 1969 prowadził Studium Scenografii przy krakowskiej ASP; malował surrealistyczne abstrakcje o tajemniczych tytułach (Portret inkwizytora 1947, Miejsce opuszczone przez dzięcioły 1948); w l. 60. eksperymentował z fakturą (Urodziny infantki 1961, Szalbierze, 1967), od lat 80. malował tuszem na światłoczułym płótnie biologiczne abstrakcje (Skrzypce Ingresa 1985, Prorok, którego nie było 1989); ilustracje dla "Przekroju" (1951-59) i Wydawnictwa Literackiego noszą cechy surrealizującej figuracji, fantastyki i erotyzmu; największe uznanie zdobył jako scenograf (Rękopis znaleziony w Saragossie 1964, Sanatorium pod klepsydrą 1973); wraz z żoną Lidią Mintycz współpracował z wybitnymi reżyserami: Konradem Swinarskim, Zygmuntem Hubnerem, Romanem Polańskim, Andrzejem Wajdą oraz Jerzym Jarockim. Sucha encyklopedyczna nota nie oddaje całej złożoności postaci Profesora. Co gorsze, w wielu z nich jego niepodważalne zasługi dla europejskiego komiksu zbyte są nieledwie półsłówkami. Temu zapomnieniu ma przeciwstawić się wystawa, na której zobaczyć będzie można oryginalne prace Skarżyńskiego pochodzące z prywatnych zbiorów. Na tym polu sławę przyniósł mu wydany w 1974 sześcioczęściowy komiks Janosik, narysowany do tekstu Tadeusza Kwiatkowskiego, autora scenariusza i dialogów do popularnego serialu telewizyjnego. Klasa tego dzieła została zauważona wkrótce po opublikowaniu, kiedy zostało nagrodzone na XI Międzynarodowym Salonie Komiksu i Animacji w Lucce we Włoszech. Ale wystawa to nie tylko Janosik. Także ilustracje do książek oraz materiały do komiksu "P.E.", oraz "Fantomas przeciw wilenarodowym wampirom" (wg. Julio Cortazara), które publiczności zostaną pokazane po raz pierwszy. |
Magdalena Nałęcz
wystawa malarstwa
od 2007-06-15
fotoreportaż z wernisażu |
|