Wojciech Ćwiertniewicz
2012 - malarstwo
od 26.03.2013
Trzy męskie akty Wojciecha Ćwiertniewicza
Na wystawie 2012. Malarstwo Wojciech Ćwiertniewicz pokazuje trzy namalowane w 2012 roku płótna z postfotograficznej serii naturalnej wielkości aktów męskich. Malarz uważany jest za mistrza pełnego aktu męskiego w nowoczesnej sztuce polskiej. Jego wcześniejszą twórczość z lat 80. wiązano z transawangardą. Na początku lat 90. Ćwiertniewicz zaczął malować modernistyczne abstrakcje z kołami. Od 2000 roku tworzy równolegle abstrakcje z wielkoformatowymi aktami męskimi (rzadziej kobiecymi). Jego obrazy nie są tytułowane, artysta inwentaryzuje je tylko opatrując datą roczną oraz kolejnym numerem powstałej w danym roku pracy. Zarówno jego akty, jak i paralelnie malowane abstrakcje z kołami można układać w kompulsywne serie i ciągi, widzieć w nich konsekwencję i logikę założeń, a zważywszy na ich ilość, nieustający niedosyt („głód obrazów”). Nie można jednakowoż nie zauważyć wielkiej malarskiej urody tych obrazów.
Naga figura mężczyzny, namalowana frontalnie akrylami, znajduje się w centrum nieskazitelnie czystego biało zagruntowanego płótna. Tym razem jeden z mężczyzn ma pończochę na głowie, a drugi z nich nosi szorty. Modele artysty, znani czy anonimowi, reprezentują w miarę szerokie spluralizowane spektrum męskości. Zanim Wojciech Ćwiertniewicz przystąpi do malowania fotografuje frontalnie swych modeli na tle białej tkaniny. Wykonuje również szereg zbliżeń poszczególnych partii ich ciała. Te perfekcyjnie dokładnie namalowane rozbielone akty męskie przełamane są stale używanymi przez malarza farbami jak ugier, błękit pruski, ultramaryna, róż wenecki czy indyjski. Z płócien tych bije niesamowita jasność i blask. Przeczulenie artysty na punkcie czystości podtrzymuje kruchą i chwiejną pewność tego świata. Te układające się w serię akty są uspokojeniem, uświęconym wysokim medium malarstwa i malarską wirtuozerią.
Janusz Antos
Wojciech Ćwiertniewicz, 2012. Malarstwo, Galeria Przedział, Kraków, 26.03 – 10.04. 2013
|