Adam Kieniewicz | FLORENCE BIENNALE Art and the Polis Małgorzata Buczek- Śledzińska
Profesor ASP w Krakowie - Małgorzata Buczek-Śledzińska – ukończyła Wydział Malarstwa. Dyplomantka profesora Tadeusza Brzozowskiego - artystka, twórczyni unikatowych tkanin artystycznych a także obiektów, wykorzystująca w swej bogatej twórczości odwieczne tworzywo artystyczne jakim jest papier ręcznie czerpany, który daje olbrzymie możliwości wypowiedzi artystycznej, oraz wyrażenia własnej niepowtarzalnej drogi w intensywnym poszukiwaniu nowych eksperymentalnych rozwiązań artystycznych, śmiało wkraczając w nowe obszary ekspresji artystycznej, którymi zadziwia licznych odbiorców swej sztuki. Krakowską artystkę spotkało wielkie wyróżnienie, została bowiem zaproszona do udziału w tegorocznej edycji pt.:Polis - X Florenckiego Biennale Sztuki Współczesnej. W pawilonie w forcie Fortezze da Basso, artystka zaprezentowała dwie prace-instalacje pt.: 1. Tierra Mexicana - instalacja wykonana z autorskiego oryginalnego papieru ręcznie czerpanego, oraz barwionych włókien nylonowych. Dzieło to jak opowiada Pani profesor jest instalacją przypominającą krajobraz i krwawą historię ludów Meksyku, ich kulturę, sztukę dla której Konkwiskadorzy nie mieli szacunku. Instalacja ta była wcześniej prezentowana na wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach tak w Polsce jak i zagranicą, zawsze wzbudzając szerokie zainteresowanie i podziw. 2. Wielka Księga Babilonu – instalacja wykonana jest przy użyciu barwionego, autorskiego organicznego papieru czerpanego i jedwabiu syntetycznego. Natomiast tekst jest wykonany techniką haftu. Instalacja ta składa się z dwóch części: - 3. szpalt - impresja tekstów znajduje się na trzech szpaltach eksponowanych na ścianie, oraz z rozłożonej księgi ze stronicami z impresją tekstów, haftowanych jedwabną nicią farbowaną na wiele kolorów. Abstrakcyjne liternictwo tekstów w księdze nie zawiera żadnego autorskiego przekazu. Natomiast ich impresja powinna i silnie oddziałuje na wyobraźnię odbiorców interesujących się archeologią, historią, etnografią. Małgorzata Buczek - podkreśla ze od momentu ukończenia studiów na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych wiele podróżowała zwracając szczególna uwagę na koloryt kultur poznawanych poprzez obiekty muzealne a także artefakty minionych kultur i cywilizacji. Artystka realizowała i nadal realizuje cykle malarskie o ogólnym tytule "Inskrypcje cywilizacyjne" zawierające w sobie: inskrypcje meksykańskie, inskrypcje francuskie, inskrypcje asyryjskie czy egipskie. Równolegle z malarstwem tworzy obiekty z włóknistych materii poznawanych podczas podróży w innych szerokościach geograficznych często nawiązujące do poznawanych miejsc, krajów a także nowych odkrywczych artefaktów dotyczących odległych nam cywilizacji, kultur. Prace artystki pokazane na Florenckim Biennale uzyskały II nagrodę i uhonorowane srebrnym medalem. Jest to ogromne wyróżnienie. Obie te instalacje były szeroko komentowane i wzbudzały spore zainteresowanie, a twórczyni była wypytywana o warsztat i zawarte treści w tych dziełach, bowiem przedstawiają tak ogromne bogactwo form zestrojów barwnych ich „polifarność” jest złożona przy równoczesnych znamionach prostoty. Wymagałoby to gruntowniejszej analizy pokazanych dzieł na które w tym opisie nie sposób umieścić. Nie pozostaje mi nic innego jak serdecznie pogratulować odniesionego sukcesu, co też z wielka przyjemnością czynię. Adam Kieniewicz |
home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt |