magazyn sztuki


Galeria Iwony Kargol-Dębickiej - 2 Światy

ul. Brzozowa 14

31-050 Kraków

telefon: 12 429-54-52

12 429-54-52

kom: 607-267-034

607-267-034

e-mail: galeria@2swiaty.com

http://www.2swiaty.com


ARCHIWUM GALERII OD 2007

 2007

Galeria 2 Światy, Hotel Farmona

Indywidualna wystawa malarstwa i grafiki

Michała Minora

"Zamiast kwiatów prosimy o kredki i zeszyty"

od ż 7 grudnia 2007

fotoreportaż z wernisażu

Michał Minor urodził się w Zabrzu w1979 roku. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. W roku 2004/2005 uzyskał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Obecnie jest asystentem w katedrze malarstwa i katedrze projektowania graficznego katowickiej ASP. W latach 2000-2006 uczestniczył w ponad 70 wystawach zbiorowych. Jest także autorem 4 wystaw indywidualnych. Zajmuje się malarstwem, grafiką, plakatem oraz działaniami interdyscyplinarnymi skupionymi wokół teatru, muzyki i edukacji artystycznej. 

Michał Minor jest przykładem artysty, który  w swoim malarstwie posługuje się intuicją i instynktem. Jego twórczość związana jest z życiem, porusza problematykę ideologiczną i moralną współczesności, mówi o aktualnych sprawach społecznych i politycznych.

Bardzo często integralnym elementem w obrazach jest słowo, które pełni w nich rolę komunikatu. Mimo to jednak, sztuka Minora może być także odbierana przez ludzi nie władających językiem polskim. Intencja autora jest bowiem widoczna, a problem wyrażany w obrazie jest wyczuwany intencjonalnie - jest to czysty, niczym niezakłócony komunikat między twórcą a odbiorcą.

Tytuł wystawy: "Zamiast kwiatów prosimy o kredki i zeszyty" jest ironicznym komentarzem do praktykowanego często zwyczaju dawania Państwu Młodym zamiast kwiatów pieniędzy, które przekazywane są następnie domom dziecka. Z funduszy tych kupowane są następnie tytułowe "kredki i zeszyty". Michał Minor prosto, ale dobitne odkrywa hipokryzję takiej dobroczynności, która niejednokrotnie podejmowana jest "raz w życiu" z okazji ślubu. Artysta obnaża mechanizm działania takiej "pokazowej" dobroczynności, która dzięki swej spektakularności usprawiedliwia ofiarodawcę do końca życia, dając poczucie spełnionego obowiązku. Minor w swoich pracach nie ucieka od kompromisów, nie boi się zaangażowania, nie idzie na łatwiznę. Malarz nie kieruje się komercyjnymi trendami. Jego sztuka jest czysta i pierwotna, jest jak organizm odarty ze skóry i tym samym wyczulony na wszystkie bodźce zewnętrzne, które odbiera dzięki temu wszystkimi nerwami. Taka postawa pociąga za sobą konsekwencje stylistyczne: ostre, wyraziste barwy, przerysowanie, kontrasty, czasem brzydotę. Artysta zaskakuje przy tym dojrzałością i pewnością wyboru środków artystycznego przekazu. Bez względu na to, czy ta specyficzna forma wyrazu nam się podoba czy nie, sztuka Minora porusza i wywołuje przemyślenia.


Ryszard Bilan

"Zamknięte koło"

od 23 czerwca 2007

fotoreportaż z wernisażu (fot.B.P.)

Ryszard Bilan Grafik, malarz, rzeźbiarz i rysownik Urodził się w 1946 roku. Pracował w oddziale Cepelii (jako szlifierz kamieni półszlachetnych), a potem w hucie szkła. W 1969 roku wyjechał do Tel Awiwu i rozpoczął studia w Akademii Sztuki i Projektowania Betzalel w Jerozolimie na wydziale grafiki użytkowej. Pięć lat później otrzymał stypendium rządu francuskiego do L'École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Pozostał we Francji. Jego prace pokazywane były na wielu indywidualnych i grupowych wystawach, między innymi Gordon Gallery i Engel Galleries w Tel Awiwie, Galerie Cimaise w Lozannie, Grand Palais w Paryżu, Boundary Gallery w Londynie. Prace Ryszarda Bilana znajdują się w wielu kolekcjach, między innymi w Bibliotece Narodowej w Paryżu i Muzeum Izraelskim w Jerozolimie.


Sinasi Bozatli

wystawy malarstwa austryjackiego malarza

od 18 maja 2007

fotoreportaż z wernisażu 

Sinasi Bozatli

Malarz - rzeźbiarz - grafik

Urodzony w 1962 w Ankarze. W 1984 rozpoczął studia na wydziale malarstwo - rzeźba na Uniwersytecie Gazi w Ankarze. W roku 1987 zaczął mieszkać i pracować w Wiedniu. W 1992 uzyskał tytuł magistra z malarstwa i grafiki na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Od 1998 ma studio w Nowym Jorku, gdzie czasami pracuje.


"Z kolekcji Barbary Satalino"

wystawy biżuterii

od 2 marca 2007

fotoreportaż z wernisażu 

Wystawa wpisująca się w program II Festiwalu Kobiet w Krakowie prezentuje sztuczną biżuterię największych światowych projektantów od lat 20. do 70. ubiegłego wieku pochodzące z kolekcji Barbary Satalino - jednego z największych prywatnych zbiorów. Można także obejrzeć akcesoria mody, takie jak: torebki, kapelusze i parasole, zaś w klimat epoki pozwalają się wczuć filmy z modą z lat 50. Pokazywana biżuteria projektowana była często dla potrzeb filmu czy jako uzupełnienie strojów wielkich projektantów, jak np. Chanel. W Galerii 2 Światy można zobaczyć prace m.in. Eisenberga, Miriam Haskell, Trifari’ego, Schrienera czy Marcela Bouchera. Od zawsze biżuteria stanowiła element stroju i w zależności od zamożności właściciela wykonana była ze szlachetnych lub pospolitych materiałów. Gdy powstawały pierwsze autorskie kolekcje mody, projektanci starali się je uatrakcyjnić biżuterią. Tak też było w przypadku jednego z najbardziej znanych designerów i producentów firmy EISENBERG DESIGNS. Początkowo w salonach mody EISENBERG DESIGNS sprzedawano odzież i gdy właściciele salonów mody zauważyli, że eleganckie kobiety często mierzyły suknię tylko po to, by ukraść broszkę, którą była przyozdobiona. To właśnie było impulsem do produkcji sztucznej biżuterii – jej projektowania i sprzedawania bez towarzyszącej jej kreacji Według organizatorów pokazu jest to pierwsza tego typu wystawa w Polsce, bo o ile niejednokrotnie prezentowano biżuterię historyczną wykonaną ze szlachetnych materiałów, o tyle Galeria 2 Światy eksponuje najszlachetniejszy tombak.


Karolina Świdecka

malarstwo

od 09.02.2007

fotoreportaż z wernisażu 

 2008

Mariola Jaśko i Mariusz Krawczyk

malarstwo

od 10 października 2008

fotoreportaż z wernisażu 


Bożena Lesiak

30-lecie pracy twórczej"

od 6 czerwca 2008

fotoreportaż z wernisażu 

 2009

Michał Minor

z cyklu "Re-kolekcja"

20 listopada 2009

fotoreportaż z wernisażu 


Krystyna Nowakowsa

i Anna Bulanda-Pantalacci

od 23 lipca 2009

fotoreportaż z wernisażu 

Krystyna Nowakowska

Urodziła się w 1953 roku w Rzeszowie. Liceum Sztuk Plastycznych ukończyła w Jarosławiu w 1973 r., a w latach 1973-1979 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się rzeźbą, tworząc unikatowe kompozycje w wosku które są odlewane w brązie techniką traconego wosku. Rezultaty tej pracy prezentowane były na wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, na wystawach indywidualnych m.in. w Galerii Rzeżby w Vollenhouve-Holandia w 1992r., w Galerii Miejskiej w Ronneby-Szwecja, La Galerie du City Concorde-Luxemburg-1996r., w Konsthalle Solvesborg-Szwecja-2000 r., w 2001 -De Bronzen Beelden Boerderij Zofia Żak-Dorst-Holandia, w Galerii "ARTEMIS''w Krakowie w 2002r. Prace autorstwa Krystyny Nowakowskiej znajdują się w zbiorach galerii oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą, m.in. w Krakowie, Szeged, Boliwii, Francji, Holandii, Japonii, Niemczech, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, USA, Włoszech.

Anna Bulanda-Pantalacci

Absolwentka Akademii Sztuk pięknych w Krakowie, rocznik 1978. Zajmuje się grafiką, rysunkiem i sztukam wizualnymi. Prezentowała swoje prace na wielu wystawach grupowych i indywidualnych w Niemczech, Polsce, Francji, Szwecji, Belgii, Luksemburgu, Maroku. Uczestniczka miedzynarodowych plenerow w Mirabel (Francja), stypendystka Towarzystwa Aldegrever (Niemcy), profesor dzialań wizualnych w Wyzszej Szkole Technicznej i Designu w Trewirze (Niemcy), inicjatorka licznych międzynarodowych projektow. Jej prace znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych w wielu krajach Europy i Ameryki. 


w nowej siedzibie Galerii przy ulicy Brzozowej 14

Jan Lebenstein

Grafiki

od 28 maja 2009

fotoreportaż z wernisażu

 2010

Mikołaj Długosz

Wystawa "1994"

06-30.11.2010


Marcin Białas

Grafiki

15. Październik 2010 - 19:00

Na wystawie chciałbym zaprezentować prace wykonane w technice druku wklęsłego (akwaforta, akwatinta, sucha igła,mezzotinta). W skład zestawu prezentowanych prac będą wchodziły prace zrealizowane w ciągu ostatnich ośmiu lat. Będzie tam kilka prac studenckich, będących częścią mojej realizacji dyplomowej z pracowni Wklęsłodruku prof. Jana Szmatlocha, ASP w Katowicach. Duża część zestawu będzie pochodzić z zapoczątkowanego w roku 2007 cyklu prac o tytule „Ponad chodnikami” a wchodzącego w skład cyklu prac otwartego przewodu doktoranckiego. Przewiduję pokazanie grafik bardzo różnych formatowo, od kilkunastocentymetrowych miniatur graficznych poprzez formaty pośrednie aż do pełnego formatu B1.

Tematycznie obrazy będą skupiać się wokół kilku tematów, często będzie to figuratywne potraktowanie postaci ludzkich opisujące wzajemne relacje interpersonalne. Często historie oraz wątki narracyjne ukazane są poprzez przedstawienie przedmiotów bezpośrednio kojarzonych z człowiekiem i nadaniu im cech symbolicznych (np. „Zanim zamkniesz dzień pod powiekami” itp.) Kolejnymi a nawet dominującymi tematami są motywy, układy i skojarzenia architektoniczne. Część prac będzie pochodzić z cyklu o tytule „Organizm nazwany miastem” mający w głównym założeniu odpowiadać na temat przestrzenno- urbanistycznych przestrzeniach miejskich. Miejski pejzaż jest tu pretekstem do przedstawienia pewnych czynności oraz socjologicznych zachowań.

Marcin Białas - urodzony w 1977 roku w Zawierciu. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (Katedra grafiki warsztatowej). Dyplom z medalem uzyskał w 2004 roku w pracowni wklęsłodruku profesora Jana Szmatlocha. Był stypendystą: The Elizabeth Greenshields Fundation, Kanada (2005), Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza, Warszawa (2006), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Katowice (2007), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa (2007).

Nagrody i wyróżnienia:

8 Międzynarodowe Biennale Grafiki, Ourense, Hiszpania (WYRÓŻNIENIE) 2004

Międzynarodowe Biennale Grafiki "Iosif Iser", Ploiesti, Rumunia (NAGRODA REGULAMINOWA) 2005

5 Międzynarodowe Triennale Grafiki, Cair, Egipt  (NAGRODA RÓWNORZĘDNA) 2006

5 Międzynarodowe Triennale Grafiki, Bitola, Macedonia (GRAND PRIX) 2006

5 Międzynarodowe Biennale Grafiki, Trois-Rivieres, Kanada (NAGRODA FUNDOWANA) 2007


Piotr Pająk

Malarstwo

od 24 września 2010

Piotr Pająk urodził sie w 1983r. w Jarosławiu. Obecnie żyje i tworzy w Katowicach.

W toku wieloletnich poszukiwań twórczych zauważyłem, ze najważniejszy stał się dla mnie gest. To on zdeterminował wszelkie moje poczynania w uprawianych przeze mnie dziedzinach sztuki. Jest on wspólnym mianownikiem wszystkich moich działań.

Gest jest dla mnie najczystszą formą wypowiedzi. Nie implikuje innych sposobów komunikacji. Tym samym jego odbiór nie wymaga komentarzy, teorii oraz w ogóle jakiejkolwiek wiedzy. W geście zawiera się ten rodzaj energii, który jest wspólny każdemu człowiekowi. Jego istota poprzedza dyskursywny rodzaj myślenia. Jest czysto intuicyjny. Wypowiada się w nim emocjonalna, uczuciowa i duchowa sfera człowieka. Utrwalony na papierze ma większą siłę wyrazu niż w sztukach choćby teatralnych, ponieważ uchwycenie i zatrzymanie go umożliwia przede wszystkim jego dłuższą kontemplację. Posługiwanie się gestem jest najlepszą metodą przedostania się wewnętrznych treści na zewnątrz, ponieważ jest to droga najkrótsza, najbardziej szczera, pozbawiona „filtrów” jakie nakładamy swoim myślom, gdy wyrażamy je tradycyjną metodą, czyli językiem. Ten sposób materializowania się czystych myśli jest do tego stopnia niekontrolowany, że czasami objawione treści są nawet dla ich autora - źródła, niejasne, nieczytelne. Wyczuwa on intuicyjnie ich znaczenie, ale dopiero w kontemplacji możliwej dzięki zamrożeniu gestu na płótnie, jest on w stanie w pełni je zrozumieć. Autor nie jest jednak jedynym odbiorcą swego dzieła. I tu także istotną rolę odgrywa fakt istnienia samego dzieła – „ciała” gestu, ponieważ umożliwia odbiorcy, któremu obce jest wnętrze i intuicja twórcy, przeżycie jego dzieła.

Piotr Pająk


Kibicowanie jako uniwersalny język

od 10. Wrzesień 2010

fot. B.P.

25 fotografów z 5 kontynentów. Dzieli ich lokalizacja, rasa, wyznanie, wykształcenie, zainteresowania, status majątkowy. Łączy uchwycenie chwil wyjątkowych i uniwersalnych w swoim przekazie.

Temat „Kibicowanie jako uniwersalny język” nie wszystkich łączy bezpośrednio. Wśród autorów są wierni i oddani - czasem bezgranicznie - swojej futbolowej pasji, ale są i tacy, którzy na fenomen kibicowania patrzą z zewnątrz. Co widzą? Ogromne zaangażowanie, czasem stawiające człowieka na granicy życia i śmierci – jak w przypadku Lolade Adewuyi, który obserwował ludzi umierających z wycieńczenia na stadionie w Wybrzeżu Kości Słoniowej. Obserwują wspólnotę – tę efemeryczną, trwającą tylko 90 minut, ale i tę idącą dalej, integrującą społeczności przez futbol na co dzień. Oglądają środki wyrazu różniące się na różnych szerokościach geograficznych, ale służące jednemu celowi – wyrażeniu emocji wyzwalanych przez futbol.

Piłka nożna i sztuka nie idą w parze, ale ludzkie emocje jak najbardziej. I choć trudno wytwory kibicowskiej podkultury uznać za sztukę jako takie, nie można ignorować fenomenu jednoczącego i będącego dla milionów kibiców źródłem samookreślenia.

Autorzy i miejsca pochodzenia ich zdjęć:

Adam Adamus – Warszawa, Polska (1); Klagenfurt, Austria (2)

Adewuyi Ololade John – Kumas, Ghana (wszystkie 3)

Anders Hviid – Otterup, Dania

Andibachtiar Yusuf – Dżakarta, Indonezja

Chris Leon – Waszyngton, USA

Claudio Zatti – Buenos Aires, Argentyna

Dan Orlowitz – Tokio, Japonia

Edmond Waworuntu – Dżakarta, Indonezja

Gordon McCreath – Glasgow, Szkocja

Graham Holliday – Rubona, Ruanda

Irawan Yani Putro – Surabaya, Indonezja

Jamie Crick – Londyn, Anglia

Jimmy Baikovicus – Montevideo, Urugwaj

Jon Hall – Londyn, Anglia

Keiko Sasada – Sapporo, Japonia

Marco Fieber – Kaiserslautern, Niemcy

Mario Orellana – Melwood, Anglia

Michael Hughes – Abidżan, Wybrzeże Kości Słoniowej

Raheem Atherley – Londyn, Anglia

Ryu Voelkel – Grenoble, Francja

Sean Murray – Manchester, Anglia

Stefano Roverato – Werona, Włochy

Steven D. Lenhart – Portland, USA

Theo Michael – Barcelona, Hiszpania

Thomas Willig – Berlin, Niemcy

Wystawa jest częścią projektu "Kibicowanie jako uniwersalny język", zorganizowanego przez dziennikarzy i miłośników fubolu Annę Chodacką i Michała Karasia. Projekt został sfinansowany przez Football Supporters Europe i Sendsport.pl.


Krzysztof Marciniak

kolaże i rysunki

od 15 stycznia 2010

fotoreportaż z wernisażu


Galeria " 2 ś wiaty " mieści się na krakowskim Kazimierzu, powszechnie znanym jako miejsce posiadające magię , tętniące życiem, gdzie historia i współ czesność mieszają się zesobą , gdzie czuje się nowa jakość kreowaną zar wno przez artystów, którzy bardzo polubili to miejsce jak i mieszkńców tej dzielnicy, bywalców pubów czy coraz liczniej przybywających tu turystów . " 2 światy " na krakowskim Kazimierzu istnieje w świecie, w którym chce się i warto bywać.

Galeria zainaugurował a swoja działalność wystawą zbiorową 17 czerwca 2004 roku   która była próbą połączenia i pokazania wzajemnego przenikania się rzeczywistości, wymiarów i czasu. Poszukiwanie i łączenie jest celem i drogą galerii " dwa światy " gdzie pokazywane są wystawy sztuki współczesnej prezentuj ące różnorodne zjawiska artystyczne prace o charakterze eksperymentalnym, jak i mniej lub bardziej tradycyjne. Chcąc dotrzeć do możliwie szerokiego kręgu odbiorców, prezentuje zarówno malarstwo, grafikę , rysunek, rzeźbę oraz sztukę użytkową. We współpracy z Galerią "2 światy" w hotelu Amadeus powstał Salonik Sztuki, który w październiku 2004 roku zapoczątkował swoją działalność wystawą Anny i Andrzeja Raczkowskich "Chwila zamknięta w ramie".

Autorzy prac eksponowanych w galerii

Stanisław Batruch, Marita Benke-Gajda, Janina Berdak, Stefan Berdak, Bernard Braun, Stanisław Czajkowski, Rafał Cywiński, Wiesław Domański, Andrzej Folfas, Leszek Harasimowicz, Dagmara Kwiatek, Maria Leśniak, Joanna Łapuszek, Artur Nacht-Samborski, Krystyna Nowakowska, Wiesław Obrzydowski, Michał Swałtek, Adam Wątor, Barbara Woźniak,


home | wydarzenia | galeria sztukpuk | galerie | recenzje | forum-teksty | archiwum | linki | kontakt