![]() Festiwal Tkaniny Kraków 2004 2004-05-14 Odlegle powiazania |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
TYTUL
WYSTAWY "ODLEGLE POWIAZANIA", prezentowanej w ramach I Festiwalu
Tkaniny Kraków 2004 w Galerii ZPAP "Pryzmat" w Krakowie
nie zostal wybrany przypadkowo. Staralismy sie zawrzec w nim wszystko
to, co okresla zalozenia i idee jakie towarzyszyly pomyslowi jej powstania;
to, co laczy i spaja prezentowane obiekty, definiuje ich wzajemny stosunek,
ukazuje istniejace zaleznosci, uzasadnia wielosc i róznorodnosc
idei artystycznych. Tytul ten jest równiez próba odpowiedzi
na pytania dotyczace skojarzen, jakie nasunac sie moga w zwiazku z róznorodnoscia
koncepcyjna, tresciowa i technologiczna prezentowanych obiektów;
próba, zastanowienia sie nad obszarem i zakresem funkcjonowania
dziedziny sztuki zwanej potocznie tkanina artystyczna lub unikatowa. W
ciagu ostatniego pólwiecza sztuka ta zatoczyla rozlegle kregi poszerzajac
obszar swojej dzialalnosci w zakresie nieporównywalnym do zadnej
innej dziedziny twórczosci. Smialo wkroczyla na tereny na wskros
wspólczesne, aktywnie towarzyszac przemianom zachodzacym w swiatowych
trendach artystycznych drugiej polowy XX wieku. Wystawa nasza jest skromnym
glosem w tej preznie rozwijajacej sie dziedzinie. Towarzyszy XI Miedzynarodowemu
Triennale Tkaniny w Lodzi dajac szanse na zaistnienie i konfrontacje artystom
z obszaru Polski poludniowej, w tym wielu ludziom mlodym, poszukujacym
swojego miejsca w skomplikowanym swiecie sztuki. Stara sie ukazac szerokie
spektrum mozliwosci kreacyjnych, wielorakosc wizji plastycznych i postaw
twórczych. Autorzy prezentowanych prac daza do wyrazania nurtujacych
ich problemów, poprzez stosowanie osobistych srodków wyrazu
i ekspresji w obrebie materialów zwanych potocznie miekkimi. Ich
wielosc i róznorodnosc daje nieograniczone mozliwosci artystyczne,
pozwalajace na niekonwencjonalne polaczenia i rozwiazania. "Odlegle
powiazania" obejmuja prace duze formatowo, plaskie i przestrzenne,
o cechach nawiazujacych do rzezby, obrazu czy grafiki, które wystepujac
czesto w towarzystwie elementów charakterystycznych dla tradycyjnej
tkaniny powoduja zacieranie sie granic sztywnych podzialów na poszczególne
dziedziny twórczosci. Szacunek dla materialu i warsztatu przeplata
sie z potrzeba eksperymentu i ryzyka, niezbednymi w zmudnej pracy twórców
poszukujacych wlasnego jezyka do wyrazenia nieskrepowanej niczym wypowiedzi
i próbujacych w ten sposób zaznaczyc swoje istnienie w rozleglej
przestrzeni Sztuki Wlókna. Joanna Warchol A title of this exhibition showed within the program of The First Festival of Fiber Art Cracow 2004 in ZPAP "Pryzmat" Art. Gallery was not chosen accidentally. We tried to include in it all what characterizes assumptions and ideas determining a project of this exhibition, everything what links and unites displayed objects, defines their mutual relationships, shows mutual dependencies, justifies multitude and variety of artistic ideas. This title is as well an attempt to answer the question about assiociations which can arise in connection with conceptual, essential and technological variety of displayed objects, a reflection on the extent and scope of existence of the art domain called informally Weaving or Unique Tapestry Art. For the last half of century this art spread wider and wider broadening its activity area with a force non comparable to any other domain of art. The Weaving Art easily entered a space of the contemporary art accompanying actively transformations in world artistic trends of the second half of XX century. Our exhibition is a modest contribution in this vigourosly expanding field o creation. The Cracow Exhibition is accompanying the Lodz XIth International Triennial of Tapestry. It gives artists living in our region an opportunity to mark their position, a chance for many young people who are looking for their own place in a complex world of art. Our exhibition intends to show wide spectrum of creative capacities, a variety of artistic visions and approaches. Authors of exhibits strive to express problems bothering them through personal ways of expression using raw materials popularly called soft materials. Multitude and diversity of soft materials give unlimited possibility of composition, and allows unconventional artistic solutions. “Distant Connections" includes large-format art works whether flat or spatial, some o them referring to sculpture, painting or graphic arts. Those features appearing often with components appropriate for traditional tapestry, provoke a removal of rigid divisions between separate branches of creative activity. A respect for material and technique alternates with a need of experiment and risk which are necessary in arduous artistic work. They are indispensable especially for those artists who are looking for their own way of artistic expression, and those who are trying to mark their presence in a broad space of the Weaving Art. Joanna Warchol Translated by Zofia Zalewska |